НАЧАЛО

Категория:

< ПРЕДИШЕН ЗАПИС | ИЗГРЕВЪТ | СЛЕДВАЩ ЗАПИС >

7. Из школата на Бялото братство

VI. Статии на д-р Стефан Кадиев във в. „Хасковска поща" ТОМ 17
Алтернативен линк

7. Из школата на Бялото братство


Орион


(в. „Утринна Хасковска поща", бр. 54,14.X.1927 г., с. 2)


Една от спънките по пътя ни към Божественото е завистта. Нея наричат още „ръжда на душата".


Завистта е всякога признак на ограниченост в съзнанието. Ние завижда­ме, когато в момента не чувствуваме всичката широта на вселената и всичкото разнообразие от възможности, което стои нереализирано пред тоя, който ис­ка да постигне нещо.


Ние завиждаме, когато забравим, че сме преди всичко душа, полусъзнателна малка клетка в грамадната душа на вселената, че за нашето щастие е много по-важно малкото, което имаме и на което се радваме, отколкото голя­мото, което ни причинява големи страдания и мъчнотии. Ние забравяме, че малкото лозенце или малката нивица могат да бъдат същинско благословение за нас, когато умеем да им се радваме и да благодарим за тях; че обратно, голямата къща, голямото лозе, голямата известност и прочее са често изкупени с цената на много огъвания на съвестта, много безсънни нощи, много грижи и допринасят малко щастие.


А това, към което едничко се стреми човек, то е щастието. Всичко, абсо­лютно всичко друго, към което той наглед в даден момент се стреми, е само средство за реализиране на това щастие. Щастието е вътрешно преживяване, възнаграждение за опирюстите [? опитностите] на душата,


Завистта е преграда към постигането на щастието. И тоя, който „си раз­бира интереса", казано на съвременен език, т. е. тоя, който знае как може да придобие щастието, трябва да се бори с всички усилия против завистта.


Но не убеждаваме читателите в прераждането на душите - толкова сло­весни бомби се хвърлят по тоя въпрос само в Хасково, че считаме ненужно да го повдигаме отново с цел да убедим някого: всеки си е вече съставил горе- долу понятие за същината на въпроса. Но ако застанем на основата на пре­раждането, завистта се явява просто едно недоразумение в човека: богатият, ученият, видният, бедният са такива, защото са работили в тая или оная насока повече в миналия си живот. Благодарение на това, на тях се създават, по сила­та на железните закони на природата, условия, които нам днес не се дават. Има ли защо тогава да завиждаме? Щом искаме да постигнем нещо в живота, от нас се иска само едно: да работим за него. Чрез тия свои усилия ние ще привлечем в тая насока природни сили, които непременно ще доведат до же­ланите резултати. Само че не трябва да определяме срокове, т. е. трябва да живеем извън времето - друга, трудна задача за нашето болно от неврастения поколение.


Както самата завист, така и всички тези разбирания са процеси, които стават дълбоко в нашата душа. Те се явяват в нашето съзнание често без да ги искаме или очакваме. Те често ни изненадват: откъде се взе това чувство на завист към моя ближен?


Съзнателната мисъл трябва да подровя основите на това чувство, или на друг език, да чисти ръждата от душата. И затова си има начини, методи, сред­ства, подобно на тия, с които домакините залъскват съдовете и ключалките.


Това средство е широката, чистата, безкористната любов към абсолют­ния принцип, Източника на живота и към подобната на нас Негова частичка - нашия брат.



Този, който би придобил това чувство с всичката му дълбочина и възви­шеност, той не само че не би завиждал на ближния си за това, което има. а напротив, от сърце би му се радвал.


Нам е известно, че това е много трудна работа. Да, но истинският човек не само че не трябва да капитулира пред трудностите, а трябва да черпи пове­че кураж пред тях. Още повече, когато човек знае, че няма друг път, който да води към щастието, освен тоя - труден, стръмен, но единствен.



, , г., (Четвъртък) (неизвестен час)

ИНФОРМАЦИЯ ЗА БЕСЕДА



НАГОРЕ