НАЧАЛО

Категория:

< ПРЕДИШЕН ЗАПИС | ИЗГРЕВЪТ | СЛЕДВАЩ ЗАПИС >

IV.19 август, неделя

Записал: ПЕТКО ГУМНЕРОВ ТОМ 11
Алтернативен линк

19 август, неделя



Времето отлично, без вятър и облаци, тихо, приятно.
Събранието започна в 7 часа сутринта. Г-н Дънов каза:
- В света всичко емблематически върви. Трите кандила представляват проявленията на Бога и означават това, що църквата нарича Пресветая Троица. Светилникът под трите кандила са седемте зари, то са и седемте духа, които са изпратени на служба. Така че пред вас имате числото 10. Чашите пък, във формата, в която са наредени, образуват буквата X, името Христос. Столът отдясно представя Царството Божие. Така че всичко и всяко нещо, що виждате, е със значение и като имате предвид тия работи във вашия ум, трябва да се молите за Царството Божие.

Сега ще влезете в горницата по 9 души. Ще се молите по 5 минути и то за туй, което Духът ви продиктува.

Всяка болест показва, че има в сърцето на човека нещо нечисто, а когато ние бъдем напълно чисти, ще бъдем вечно радостни. А когато дойдат страданията на Земята, това показва, че Господ е дошъл и ни чисти и да знаем, че печелим в такъв случай. На Земята ние сме малки деца. Правим погрешки, но Господ е много снизходителен към нас. Ако ангелите биха правили грешки като нашите, биха били изринати съвършено от Небето. Колкото повече зло правим, толкова повече ще страдаме. Затова нека се упражняваме да се приближаваме към онази любов, която облагородява и възвишава. Ние сме планински връх, от който като из [...?], слизат всичките благословения за нашите братя и сестри. А като свършим нашето развитие на Земята, тогава ще се радваме на Христа.

После, не изпускайте из предвид, че знанието не ползува, а чистотата е, която ползува. Едно важно условие е чистотата и ако сме чисти във всяко отношение, ще се ползувзме и тогава именно ще знаем, че сме турили истинска основа на нашия живот. За да имаме добро знание, ние трябва да бъдем добре. А нашият ум, това е един инструмент, който всякога може да го турим на работа, когато, ако той не съществуваше, тялото не може да се удовлетвори. Всичките сили се групират около ума ви и всичките зародиши - около сърцето ви и започват да растат. Сърцето е една Божествена градина. Чашите, които виждате, са цветовете, а когато вие пиете с една чаша, то е защото трябва да принесете плод. Нашата душа е Божествен храм, то е вселената - и единична, и колективна.

Цялата вселена е жива душа. Сърцето е основата, върху която всички зародиши виреят. Духът е настойникът, който Господ е положил да управлява -управител е. Като разбираме така просто нещата, ще вървим по един естествен път на развитие. Но сега на всички ни трябва смирение, защото смирението е, което повдига.

Някои приятели искат да присъствуват на нашите събрания. Добре, но това тяхно желание е плод на любопитство, а тука има доста емблеми, на които често пъти е мъчно да се разбере вътрешното съдържание, защото се иска предварителна подготовка, каквато липсва у повечето такива желаещи.

Сега наистина присъствуваме на най-простите работи, но ще дойдат големи, които трябва да се приготвим да приемем и понесем. Защото ако малките работи мъчно понасяме, какво ще правим с големите? Ние сега сме в най-малката стаица, но по-нататък ще има по-големи. Затова гледайте да бъдете снизходителни и пазете се да се не възгордеете от привилегията, която ви е дадена. Има много препятствия в живота, които могат да ни спънат. Даже нашият умствен и материални застой се обуславя от непослушанието.

Сега ще турим за девиз: Да търсим първо Царството Божие и правдата негова и всичко друго ще ни се придаде. Ако това правим, ще се ползуваме, ще еволюираме. На някои от вас се иска по-голямо налягане и по-голям труд. Обаче нека сега започнем с елементарните работи, именно да очистим нашите сърца, та да могат да дойдат други наши приятели между нас. Не се плашете, че понякога някои пчели искат да вземат по нещичко от цветовете. Защото когато дойдат Божествените духове, те и вземат от нас, но същевременно и донасят по нещо, т.е. тия малки недоразумения, които стават между нас, да не ви плашат, защото са за полза.

Изредихме се по 9 души и влизахме в горницата за молитва и принос -лепта Господу, след което г-н Дънов прочете 14 глава от Йоана и каза:
- Важни са думите: „Да се не смущава сърцето ви". Ако земята, на която стоим всеки ден, се смущаваше, какво щеше да бъде положението ни? Ако повърхността, върху която стоим, се смущаваше, какво щеше да стане с нашите жилища; църкви, училища и пр. Значи в духовния живот трябва да бъдем тихи и спокойни и в него да не стават такива подигания, каквито стават в морето. Смущението във вашите сърца често пъти е разваляне на онези неща, които Господ е съградил.

Това Братство, което Господ призовава, не трябва да върви в пътя на света, а да има твърда почва, да вярва. Как да се не смущаваме? Чрез вярата, която трябва да бъде основа - първият елемент, също както майката дава своето мляко на детето си. Ако детето се отказва от млякото на майка си, в него не може да се развива животът. Вярата ни в Бога е първата връзка. Вярата е устата на сърцето, в което чрез вярата могат да дойдат всичките благословения. Кое е това, което смущава хората? Ние се смущаваме всякога, когато имаме малко ниви, малко къщи, а напротив, ако имаме много, никак не се смущаваме.

Следователно, беднотията е, която ни смущава. Но Господ казва: Вярвайте и никой няма да ви вземе това, което имате.

Отец ни даде да възприемем истината чрез Христа и като възприемем този закон, ние никога няма да допуснем съмнението, което много лесно можем да предадем на някой наш брат и да го спънем. Вярата във всички нас не е еднакво развита и това се дължи на нашето минало и се изисква време, за да се развие. Вярата има своите елементи в нас, които се развиват постепенно. Казва се : „Отхождаги да ви приготвя място и когато се върна, ще ви взема пак." Значи Христос ни извожда от подсъзнанието в съзнанието, от обикновеното съзнание в истинското съзнание. На вас тук ви трябва сега това, което трябваше на учениците, именно, да знаете къде е отишъл Христос, същото, което искаше Тома, който беше положителен.
В горницата, чашите, това е правдата, седемте светилника представляват седемте духа и представляват още и животът. И трите светилника представляват Духа. Значи Христос иска да каже, че пътят е в тялото, душата и духа. В тялото ще намерите пътя за Господа. Затова Господ иска да изцери тялото, та да можем да възприемем истината. Светлината, която виждаме, е Неговият Дух. За тия три неща вие се молете да ви се открият. Между тялото и душата няма разногласие; няма разногласие между тях и духа. Тия неща са свързани помежду си, но най-напред отива тялото, което, така да се каже, основата на живота и затова хората не искат да губят телата си.

Аз виждам, че искате да бъдете полезни и да вършите велики работи, но за да можете да сторите това, трябва да бъдете едно с Христа, когато трябва да имате в себе си трите елемента, а именно: правда, истина и живот. Схванете тази мисъл в себе си и искайте да се всели Христос във вас. От мъчнотиите, които имате сега, не се бойте - те са една паужина, която тутакси се изгубва и гине от присъствието Господне. Ние трябва да изпълним своята длъжност към Бога в тоя век и да принесем малкото, което имаме у нас, за да отворим път на другите наши братя към Христа. С тия наши братя като се срещнете, ще има да им разправяте много опитности и те ще ви разправят своите опитности, та като се събере цялото Братство, ще имате целокупната опитност в пътя Господен.

Сега настъпва една епоха - най-важната, та не трябва да изгубваме един от най-добрите случаи, който ни предстои. А сега, като си отидете, ще ви съдят, ще прегледат вашите сметки, та като се изравнят те, тогава пък ще се гледа сметката на света, който когато бъде съден, ще участвувате и вие.

Когато дойдат мъчнотиите, само те са, които разкриват какви сме ние. Мъчнотиите са, които безпогрешно посочват изпълнителя на волята Божия. При мъчнотиите често пъти вие усещате тази сила у вас, която ви крепи, а тя именно е Христос. Това не е една хитросплетня, а е Духът Христов, Който ни обединява с всичките наши братя. Нашата работа е такава, че ние често пъти се връщаме назад, също както и блудният син, на когото заклаха теле. Но за вас телето знаете ли кое е? Нашата душа. Когато се върнем, ще бъде това заклано и угоено теле.

Този, който иска да бъде член на Братството, трябва да принесе своята душа в жертва жива и Богоугодна.

Тази вечер ще се отслужи и трапезата, но мисълта, която трябва да остане у вас, е, че ще имаме Господня вечеря, която не бива да смесвате с причастието, защото вечерята е общение с Братството, когато причастието е общение само на свещеника, който служи в олтаря с богомолците. В причастието участвува само душата, когато във вечерята участвуват два елемента - и тялото, и душата. При вечерята хлябът е зелената краска, а виното е червената - любовта. Чрез хляба, който Бог ни праща, трябва да дойде Словото между нас, защото всяко зрънце от житото носи със себе си Божествена мисъл, но тия житни зрънца носят и съзнание. И ще видите, че храната има разно значение. Ако се храните с житното зърно и плодове, значи едно, а ако ядете всевъзможни масла, значи друго. И като става дума за храна, нека кажа, че за храна не бива да причиняваме страдания на никое същество, защото с това спираме сами себе си. И покрай това препоръчително е, щото винаги да се питаме дали не причиняваме страдание на хората, защото това ще ни улесни в благородство и духовен подем.

В 5 часа подир обяд, след като беше наредена добре трапезата в Бос-танджиевата колиба, ние всички ходихме един по един в тайната стаичка (горницата), гдето като се поклонихме, наредихме се в заседателния салон, според както ни се каза от г-н Дънов, който запаса престилката и изми на 12 души нозете и после на всички други, та си измиха ръцете и четохме „Добрата молитва". И по указания на г-н Дънов, от г-н Иларионов Пеню Киров, Петко Гумнеров, Димитър Голов, Тодор Стоименов, Илия Стойчев и Тодор Бъчваров се прочетоха следните места от книгата Господня: Деяния 2:42-47; Йоан 6:47-59; 13:1-19; Матея 26:26-30; Първо Коринтяном 11:23-32; Лука 22: 14-20; Марка 14: 22-25.

Подир тоя прочит ,по разпоредба на г-н Дънов, дядо Петър Тихчев раздаде на всички хляба и виното, след което г-н Дънов възгласи:

- Този обичай на вечерята е обичай на Братството и съществува от 10 000 години насам. Хлябът представлява Добродетелта, а виното представлява Правдата. Умиването на нозете е пак стар обичай. Нозете, както знаете вече, представляват също Добродетелта, а ръцете - Правдата. Значи от същото това Братство искат, щото добродетелта и правдата да бъдат в порядък. В хляба виждаме зелената краска, но този хляб за да узрее, трябват и другите 6 краски, чийто принцип обезателно трябва да работи, та да може хлебното зърно да узрее и стане годно за хляб за ядене. Всички братя са насочили своята енергия към света и като разберем дълбокия смисъл на това, нека правим усилие за нашето подигане. Хлябът още показва, че ние трябва да се притичаме към всяка страдаща душа и с това ние ще изпълним Христовия закон. При това ние имаме почти всичките плодове, които земята може да даде, а всичко това е символ, доказателство, че Господ ни люби. И тази вечер, като действуваме в тази любов, нека Му благодарим за неизсладимата благост.

След тия кратки бележки последва отиването ни един по един в Бостанджиевата колиба, като взехме всеки един по нещо от сложените на масата съестни продукти: хляб, ястия, разни овощия, които отнесохме и насложихме на трапезата. Вечеряхме всички единодушно и към 11 часа вечерта се разотидохме по квартирите си при много хубаво време, лунна нощ, ясно небе и приятно.


, , г., (Четвъртък) (неизвестен час)

ИНФОРМАЦИЯ ЗА БЕСЕДА



НАГОРЕ