НАЧАЛО

Категория:

< ПРЕДИШЕН ЗАПИС | ИЗГРЕВЪТ | СЛЕДВАЩ ЗАПИС >

IV.17 август, вторник

Записал: ПЕТКО ГУМНЕРОВ ТОМ 11
Алтернативен линк

17 август, вторник



В 10 часа сутринта се събрахме по местата си, когато, след като изпяхме .Ангел вопияще", г-н Дънов прочете 14 глава от Евангелието на Йоана, като между прочита се спираше и поясни:

- Тук думата „път", това е тялото, „истината", това е душата, а „животът", това е Духът. Пътят, това са всичките човеци, истината, това са духовете, а животът, това са синовете Божии.
Върху листовете с 29-те думи г-н Дънов започна да пише върху всеки един нещо и ги даваше поред на всички ни, като ни казваше да отиваме в олтаря и да благодарим за написаното. Всеки вземаше своя си лист със себе си. Като се изредихме всички, Духът продиктува нещо и г-н Дънов написа счли три страници от цяла кола и каза:

- Нашите събрания ще се свършат утре, 18 [август], подир обяд, когато ще се прочете написаното сега. После тия листове, които ви давам тая година, ще ги пазите чисто, защото ще ви трябват и за следващата година, когато на другия лист има да се пише друго нещо. Особено да внимавате някои от вас да не изгубите плика и книжката, защото това е лошо.
Подир обяд в 5 часа ще започнете да влизате вътре (в олтаря), за да довършим и третата лепта. Ще влизате по 6 души и това, което е отредил Духът, ще ви се каже. Сегашното ви влизане ще е, за да имате любов, сила, дух, за да работите. Трябва да се радвате сега, че имате мир, да не изгубите това, което ви е дадено. Да имате мир, съгласие, любов помежду си и тази любов да проявявате навсякъде. А пък въпросите, които се засегнаха вчера преди обяд, ще ги оставим за утре, 18 август, когато ще се съберем по-рано.

Тия неща, които сега ви се дават, в хилядите години се дават веднъж, затова трябва да ги пазите. Това, което е дадено на човека, а не го оценява, той върши престъпление. Който върши това, подлежи и на наказание. От това именно се обяснява тежката съдба на ония лица и народи, на които Господ е говорил, а не са слушали.

Прочие, вие трябва да заслужите за любовта, която Господ ви е дал - да отговорите на нея. Всякога ще Го призовавате в сърцето си, в ума си, защото Той е вътрешната сила на един християнин. Когато Господ е с нас, няма мъчнотия, която да не се победи. Тогава сме весели, бодри, макар и целият ад да ни заобикаля, не искаме нищо да знаем. Но когато Господ ни остави, ние изгубваме вяра в Небето и съвършено пропадаме. Всеки един от вас да бъде по едно малко огнище, на което Господ да запали огъня на живота, огъня на истината и върху това огнище Той ще бъде олтарят, върху който вие ще принесете своите молитви и те ще бъдат чути и приети.

По покана на г-н Дънов всички изпяхме песента 184 от евангелската песнопойка, но само първия стих. „Животворящи Дух, небесен гост, ела с любов гореща, разпали студените сърца." Някои почнаха и втория стих, но г-н Дънов повели да спрат, като обясни:
- Първият стих е съдържанието и духът на Писанието, другите са допълнителни. Духът казва, че вторият стих е без значение и той е писан далеч не от този, който е писал първия стих.
Последва мълчание и г-н Дънов възгласи:
- Духът се обръща към всички вас и ви пита: Кое е най-голямото ваше желание?
Мнозина изказаха желанията си, след което г-н Дънов добави:
- Господ казва: Всичко това ще бъде на всички вас. После Господ казва и още това: Да имате всякога предвид, че винаги Той ви гледа и всякога следи всичките ви постъпки. Затова имайте предвид, че кога каквото вършите, кога I каквото мислите, всичко е пред Неговото лице.
Изберете сега едного между вас да избере и да каже една страница от Библията.
Единогласно избрахме дядо Петър Тихчев, който заяви, че избира 999 страница. Г-н Дънов отвори Библията и на избраната страница прочете Второто послание към Коринтяните, 13 глава, от 3 стих до края. Събранието след това се преустанови, за да продължи днес в 5 часа.

В 5 часа се събрахме и г-н Дънов каза:
- Една бележка ще направя върху работата, която имате предвид тази година. В духовния и във физическия свят законите са подобни, едни и същи, само че техните приложения са различни. Разликата е само в метода и затова, ако искате да работите за Бога във физическото поле, трябва да изваждате поука от светските хора. Например, има земеделец, който най-напред търси да купи земя, работи на нея, следи какво може да роди и чрез дълъг опит най-после се приспособява на почвата, аклиматизира на почвата онова растение, което е годно. После вземете предвид един търговец, който взима всичките случайности предвид и чак тогава започва търговията си. Вземете един адвокат, който взема в съображение разните перипетии по делото и тогава го взема или не за защита. Така е и ако се вгледате във военния генерал и пр. Така трябва да постъпите и вие в света. Защото ако искате, ако пожелаете, например, да уловите голяма риба, а мрежата ви е слаба, то е една несъобразителност, понеже ще скъса мрежата ви. Според вашата мрежа гледайте да ловите рибата си.

В старо време изобщо всички учители са постъпвали така, като първом са проучвали хората и тогава са работили върху тях. Човек в своето съществуване в разните бития е проявил и проявява разни сили. Така вие имате съвременните взривни вещества, с които често пъти, за да може да работите, трябва да ги подчините на други вещества. Вземете например един доктор, лекар, който, за да може да работи върху известна болест, внася антиподи за реакция.

В духовния свят е същото - вие трябва да предизвикате мисли, които са химически елементи, действуващи благотворно. Но всяка една мисъл трябва да я изучавате, за да видите какви качества има тя, защото от съединението на тия две качества ще зависи какво ще е последствието или работата, която вършите. Например глицеринът, съединен с памука, образува динамит и пр. Веднъж аз попитах един химик какво струва една сол, когато обезсолее. А той отговори, че трябва да се хвърли. - „Но ако искате да се поправи - добави химикът, - трябва особена киселина."

Така е и човекът. Като обезсолее, като се подложи на страдания и мъчнотии, които не са нищо друго освен един процес на възобновяване, необходимо е за запазване на неговите чувства и така ще се възстанови това, което е изгубил. Прочее, когато дойдат върху вас страдания, трябва да се попитате какво Господ иска да въздействува у вас. Затова не бива да се плашите от страданията, а размишлявайте какво иска Господ да ви научи.

После, съединявайте се с всичките в света - не отбягвайте хората в света, а се съединявайте с всичките. Всячески гледайте да се срещате с някой добър човек в света и с него вие ще си послужите като при оазис, на който ще си починете и ще си вземете чрез него храна, с която ще си послужите, докато достигнете до друг оазис. Затова свързвайте [се] с добрите хора в света, за да се ползувате от тях.

Според учителите на всичките окултни школи, човек трябва да търси известни елементи там, където те съществуват. Например не можете да станете богат човек между лоши хора, защото това, което вие насаждате, те ще го разрушат. Добри може да станете само между добри хора. Но добрият човек сам по себе си трябва да бъде съвсем силен, та да може вредните елементи да ги направи годни за своето естество. Не се съединявайте с хора, които имат отрицателни мисли, а винаги се съединявайте с хора, които имат положителни мисли.

После, когато се приближавате при хората, не трябва да бъдете активни, а трябва да се поставите както Земята спрямо Слънцето. Вашата душа се нуждае от Божествената виделина, а вие, като се поставите спрямо Бога така, както Земята към Слънцето, няма да се ползувате, злото може да има отношение и спрямо вас, затова не бива да изкушавате Господа, защото за Бога няма лошо нещо и когато Го викаме като един учител, Той знае законите и отстранява нещата, които ни вредят.

По отношение на Бога всяко нещо е на мястото си и всичко безпрекословно работи за изпълнение на Неговата воля. Затова Бог, Който управлява света, няма противници. Господ, Който е между нас и нашите противници, дохожда между тях и нас и тогава те се опълчват против Него. Той връща техните мисли и действия върху тях и те страдат. Пазете се от лошите мисли, защото ако този, комуто ги изпращате, въздъхне към Господа, тия мисли ще се върнат към вас и тогава ще бъдете наказани.

Друго нещо: Всички трябва да се научите да контролирате себе си. Ами че вие нямате самообладание. За един християнин самообладанието е едно необходимо качество, защото без него той нищо не може да направи. Човек, който не се самообладава, е разнебитен мозък, разнебитена каца, разстроен организъм. Самообладанието е качество на душата и това е една висша интелигентност, с която сме свързани с твърда, непоколебима вяра. Когато сме в пълно съгласие с Бога, тогава сме в пълно самообладание. Но някога се докачим, честолюбиви сме. Тия качества са отрицателни и питаме само защо е така. Човек ако не върви в тоя път, ще слезе е чистилището.

Самообладанието е трудно, то е едно качество, което с години може да се добие. При самообладанието човек е тих и спокоен, никому не се сърди, пред всяко страдание извлича поука и следующия път след страданието той знае как да бие своя противник. С мъчнотиите в живота се опитва нашето самообладание. Аз в София наблюдавам как около първо число на месеца хората са добри и весели, защото са взели пари от заплатите, но към 13 число са вече дряхли99, с философски изглед и улиците - празни.

Пътят, в който вървите сега. е най-добрият, и за вас ще бъде щастие, ако завършите благополучно края му и го осъществите. Бог е определил много добри работи във вашия път, но ви липсва самообладание и така сами си вредите, защото, щом се раздразните, свързвате се с всички лоши духове, настане у човека една суматоха и се чувствува някак си в ада, па и в действителност е в ада.

Сега опитайте следното. Намерете един човек, когото любите, направете му добро и ето вие ще се свържете с добродетелта. Ако искате да растете в истината, намерете един човек, който винаги говори истината, и вие ще си помогнете.
Всеки един ден вие преминавате всички сфери, вашата душа се движи през всичките сфери и всеки ден вие имате случаи и възможност да не дружите с коя и да е сфера и да се свържете с която и да е противоположна сфера.

По-нататък, аз се опасявам за вас, за вашето здраве и физика. Някои от вас, вместо физически да се повдигнат, те физически се разглобяват и на това именно аз не се радвам, та затова ще ви се препоръчат тая година телесни упражнения. Аз искам да бъдете физически здрави, защото болният човек не е духовен човек. Та вие чухте някои работи тук и като излезете навън, всичко забравете, като че ли не е било, но аз не искам болни хора във Веригата. От болни хора във Веригата не се нуждая. В един болен човек все може справедливо да се предполага, че има лоши духове, които влияят върху него, за да го разрушават.

Не че не съм ви помагал, напротив, много пъти съм идвал да ви помагам, но вие като не се свързвате с мене, помощта не е идвала [и] не може в такъв случай да ви се помогне. Вие трябва да сте в пълно съгласие и хармония с мене. Ако имате някоя затаена мисъл във вас, трябва да си я кажете, защото един човек, който лицемери с мене, лицемерието намери ли се в него, ще бъда безпощаден с него. Защо да държим дявола, та да страдаме и да работим с него? Защо дяволът да се ползува от нашия мед и от нашето благо? Дяволът сега, изобщо взето, няма власт, но всеки се подчинява на този дявол, който е в неговата собствена държава.

Всички тия работи са необходими за тия, които искат да се подигнат. Започнем ли да работим, Небето е вече взискателно, а вие не сте достатъчно чисти и вследствие на това има си и мъчнотии. Дяволът е много хитър и иска да ви препятствува, но когато го изгоните измежду вас и от вас, всичките ви работи ще се оправят.

И когато ви говоря аз, в мене не трябва да разбирате един човек, който е със слабости и има своите дребнавости, а трябва да имате предвид, че Господ е, Който ви говори и Който иска вашето подигане. Знайте, че Господ е вашата слава и величие. И ако разберем така живота, ще ни настане светлина и виделина. Когато дойде някое страдание във вас, аз може да го лекувам, но когато дойде върху мене страданието, то аз трябва да изпия чашата до дъното, защото на когото е много дадено, много се иска [от него].

Прочее, ние имаме работа с един свят организиран, който държи сметка за желанията ви, та изпитът е много строг. И понеже вие сте, които се готвите за Небето и за духовния свят, то членовете на духовната Верига имат предвид да ви приготвят място, та животът ви няма да бъде изоставен, а ще имате тяхната протекция, но вие трябва да докажете, че заслужавате това.

Някои от вас знаят това, пъшкат от дълговете си, но тия дългове ги имате знаете ли защо? Причините на всичко това ви са известни. Така щото ще оставим теоретическата страна на въпроса и ще пристъпим към работа. По-добре да работим малко, отколкото да имаме велики проекти.

Имаме няколко приятели, които са в затруднително положение и на които Веригата трябва да помогне, но не само да им помогне, но дълбоко да пожелае, щото на всеки един от тях да се помогне. Ние трябва да помагаме на хората, от онова, което имаме, да им дадем, да им дадем онзи стимул, който да ги повдигне и помогне. По тоя начин можете да си помогнете и работите ви да вървят много добре.

Аз забелязвам, че когато насоча мисълта си да помогна на някого, в другите от вас се заражда завист и по този начин се въздействува. Тогава трябва да губя много време, та да се връщам и бия този, който въздействува. Не би трябвало така да въздействувате, защото, бъдете уверени, че тия приятели от вас, които са материално спънати, препятствуват и на вас. А пък тия приятели, които въздействуват, защото завиждат, нека не гледат така на работата, но да бъдат уверени, че един ден ще дойде и техният ред да им се помогне. Спънката на тия приятели от материалните мъчнотии е дяволска мрежа, която трябва да се разкъса и която е изместена отдавна. Но когато искате да помогнете на някой човек, питам аз, как трябва да го заобиколите с вашите мисли?

Гоаблашев и Тачев разказват свои опитности по зададения въпрос.
- При прилагането на психическите закони има много методи, но ние имаме често пъти отрицателната страна на субекта, на когото искаме да помогнем. Например искате да нахраните някой човек, дадете му храна и той я повърне. Искате да помогнете на човека материално, но той е черезвичайно честолюбив. Той последният трябва да счита, че тия мисли на неговите приятели са от Бога, а не от хората, защото ако мисли, че са от хората, то в този случай той, като честолюбив, неутрализира мислите на своите приятели и така не могат да се уреждат работите му.

Искам от всички вас, които сте в мъчнотии, да имате самообладание и да не се страхувате. Страхът и съмнението искам да изчезнат от тези, на които аз имам намерение и желание да им помогна. Това е волята Божия. Страх може да има човек само когато греши, а от нищо друго да не се плаши. Христос много ясно е казал: Всичко, каквото попросите, като вярвате, ще ви бъде, ако не се усъмните.

Ние трябва да се предоставим на Бога като едно Същество, Което ни слуша. Бог не търпи абсолютно никакви съмнения.

К. Узунов: - Когато искаме нещо от Бога и дойдат мисли, които ни внушават, че няма да ни послуша, то този глас пречи ли ни?
- Тоя глас трябва да го победиш. Имайте предвид кривите отношения на нас спрямо духовния свят. Трябва да въдворим съзнанието, че имаме връзка с Бога, че Той е Бог верен и неизменен и че нищо друго не може да ни въздействува. Първото нещо е да поправим отношенията си с Бога, че Той е наш Баща, наш Господар, Който ни е изпратил на работа и като имаме предвид, че е най-добрият господар и че непременно ще ти даде това, което искаш. Та, трябва да възстановим в своята душа едно от тия две положения: или че Господ ти е благ Баща, или пък че ти е Господар и то най-добрият господар.

Представете си, че хората ви раздумват да не следвате този път. И тук аз ще ви кажа, за пояснение, като какво може да свърши съмнението. В Англия един бележит лорд имал 400-500 длъжници, за които той дал обявление, че ще прости задълженията на всички онези от тях, които на определено място и на определен ден и час се явят при него и изявят това желание. Много и почти всичките се събрали, но вместо да побързат на определения ден и час да се явят при него. на когото да изявят желанието си, че искат да им прости, те започнали да разсъждават помежду си и да си казват, че това обявление и тая покана лордът го правил само да ги опита, а не че всъщност ще им опрости дълговете. Продължавали да разсъждават върху характера на лорда и остро го критикували и така увлечени, нито един не се явил пред лорда. Изведнъж дохожда един бедняк: дрипав, окъсан, и се упътва право при лорда, без да губи нито минута, понеже часът бил настанал. Явил се на определения час при него и лордът му простил дълговете.
Много често тази история се повтаря и с вас. Когато имаме нужда, очевидна или явна, ние започваме да философствуваме и разсъждаваме, че сме недостойни, че Господ няма да ни послуша, че няма да се занимава с нас и пр., и пр. Та, виждате, че съмиенията и колебанията са, които ни препятствуват.

В. Узунов: - Тази година детето ми се разболя, молих се, обаче един глас в мене ми казва: „Няма, няма да те послуша." Питам аз: мое ли е съмнението или чуждо?
- Съмнението е чуждо. Законът е следният: Ние трябва да имаме помощ всякога. За да работят духовните закони на физическото поле, трябва да има огнище, фокус. В душата си трябва да имаме фокус. И ако вие нямате достатъчно тоя фокус, трябва да намерите друг човек, който е с по-силни трептения и той ще даде по-силно потеглуване нагоре и ще ти помогне.

В разните окултни школи при приложение разни са и начините. Но най-безопасният начин е този, който употребяват християните, защото ако при-бегнем до някоя окултна школа, там са свързани с духове, които, за да ти помогнат, ще искат да възприемеш техните възгледи и пр. и така работите се затрудняват.

Ако се обръщате към Бога и вярвате, че Той действително е силен и че всичко може да ви даде, то ще ви се помогне. Но ако чувствувате слабост тук, то обърнете се към разните краски. Така, когато искаме да въдворим здравето, прибягваме до портокалената краска; когато искаме да въдворим волята, употребяваме жълтата; когато искаме подем на ума и духа - синята и т.н. Човек трябва да се упражнява, да види коя краска може по-добре да си представи и да знае, че тя е основата на неговия мозък, а човек, който не може да си представи нито една краска, то значи, че мозъкът му е в анормалност.

И така, вие трябва да търсите скъпоценните работи между хората и когато подобрите един лош човек, вие сте изкопали един много голям брилянт, който ще ви бъде съкровище. Не се плашете от лошите хора. Вие се плашете от тях само когато им съдействувате и вървите наедно с тях. Лошите хора са потребни, за да ни размърдат в тоя свят, защото, както върху водата, която е в бездействие, се явява жабуняк, а напротив, когато е подвижна, тя е полезна, плодотворна и здравословна, така и с нас, затова вашата вода у вас трябва да я размърдате.

Образувайте си добри мисли и никога не мислете, че някой ваш приятел може да ви спъне. Ами че вие сами се спъвате, като задържате тази лоша мисъл у вас. Иначе, казвам ви, няма сила, която може да ви спъне в тоя свят. Щом се роди в ума ви лоша мисъл против някой ваш приятел, това е вече от лукаваго и днес хората знаят повече за дявола, отколкото за Христа. Церът против лошата мисъл, когато попадне върху човека, е хич да не се разговаря с нея и да обръща ума си към Бога.

Аз искам всичките приятели, които имате утаени мисли, да ги изпъдят, да ги напуснат. Тази година аз искам да стимулирам тази утайка. Трябва да има чистота между вас, за да може да действува законът, който ще турим да работи между нас. защото иначе може да последва и скъсване на брънката. Дръжте се към Бога с всичката си сила, с всичкия си ум и воля и тогава само ще дойдете в правата посока. Истината сама по себе си е ясна. Вие трябва да се държите с Господа също както що гледате мене. Старайте се да виждате Господа във всеки един човек - тогава сте в правия път. Не изпускайте из предвид думите Христови: Търсете първо Царството Божие и правдата негова и всичко друго ще ви се приложи.
Един човек трябва да бъде 9 пъти прекаран през Божествения огън, за да се пречисти. Господ ни е казал, че през тая година ще помогне на всички тия, които са Го призовали и са искали от Него, и аз съм свидетел, че Той е обещал да ви помогне през тази година, но вие гледайте да не Го спънете [в] работите Му. Това не е едно предположение, а една действителност. Искам от вас да бъдете тихи и спокойни - не бива да се страхувате. Аз съм свидетел на обещанието Господне, че през тази година Той иска да ви помогне на всички в това, което сте искали. И помнете, че всякога вашето съмнение оскърбява Господа, Който е нежен, твърде деликатен.

Бог е истинската свобода в света и иска всеки да Му слугува по свобода. Господ е много трудолюбив и деликатен. Всичките духове са се научили от Него как да слугуват. То се знае, че и Той има известни несгоди, и Той страда, но всичко това преобръща на добро.
Най-после, искам всички членове от Веригата да правят упражнения -чисто и ясно телесни упражнения. Това го изисква Духът и то е, за да се образува хармония във вашия организъм. И това ще го правите редовно поне няколко пъти в седмицата. Това е един начин как да връзваме ума за работа за тялото. Тъй щото, ще имате тогава здрави тела, здрави умове и здрави души.

Ако искате да помогнете на някои от приятелите във Веригата, трябва да съсредоточите ума си към него. Аз искам вие да се научите да действувате от името на Веригата, за да уякне вашата вяра. Да изпращате всичките си добри мисли към приятелите, защото ако не сторите това, аз сам ще го направя, но искам и вие да направите нещо, та да се уякне вярата ви. Аз ще ви дам думата, а вие ще я разработите и оползотворите - за труда няма да ви се даде нищо, трудът ще бъде даром.

Искам да бъдете свободни, свежи, весели и като заминавате оттука за домовете си, да мислите, като че ли имате всичко със себе си. Унилостта на духа да ви напусне. После, трябва да имате смирение. Най-сетне, на Христа удариха 60 хиляди удара, а знаем, че и Той, като е в човешко естество, имаше честолюбие. Защо Слънцето е потъмняло, като е умрял Христос? Защото с умирането Христово е дошла една велика вълна, която е затъмнила Слънцето; също, ако имате една обикновена лампа, пред която ако положите електрическа, обикновената лампа няма ли да потъмнее?

За тия братя, на които искаме да помогнем, ще затаите мислите си в сърцата си и ще им пожелаете сила, като се помолите с девиза: „Гдето са събрани двама или трима в Мое име, Аз ще бъда там посред тях."

Изредихме се по 6 души в олтаря на молитва, след което г-н Дънов обяви:
- Въпросите, за които се каза, че може всеки от вас да зададе, можете да сторите това утре,

18 август, за което трябва да се явите тука в 7 часа сутринта.
Събранието се свърши, след като изпяхме „Достойно ест" и се молихме с „Отче наш".


, , г., (Четвъртък) (неизвестен час)

ИНФОРМАЦИЯ ЗА БЕСЕДА



НАГОРЕ