НАЧАЛО

Категория:

< ПРЕДИШЕН ЗАПИС | ИЗГРЕВЪТ | СЛЕДВАЩ ЗАПИС >

І.01.08. ТАЙНАТА ВЕЧЕРЯ

Летопис Вергилий Кръстев ТОМ 11
Алтернативен линк

8. ТАЙНАТА ВЕЧЕРЯ



Последната Пасха, която отпразнувал Исус с учениците си, не е била само обикновената ежегодишна юдейска Пасха. Неслучайно Исус подчертава голямото си желание да я отпразнува преди да пострада (Евангелие от Лука, гл. 12, ст. 15-16). На тази последна Пасха по време на Пасхата, той учредява едно тайнство и започва да разяснява същината, смисъла на своите страдания и да тълкува писанията, които са писали за Него и че това всичко трябва да е сбъдне. Това е откровение на Господния Дух, че са се изпълнили времената, когато приношението на хляба на трапезата отговаря на небесния хляб, небесната манна, която ядоха израилтяните 40 години в пустинята. А приносът на виното отговаря на кръвта на пасхалния агнец, поръсена върху външните врати на евреите, при което Ангел Господен премина покрай тях и възвести освобождението им и възкръсването им от робството.

Тайната вечеря означава учредяване на тайнство. Тайната вечеря е Господня вечеря, защото Господния Дух тук присъствуваше на вечерята в лицето На Исуса, това бе Ангелът Господен, който оживотворяваше в живот приложените дарове - хляб и вино.
Учредяването на това тайнство започва с преломяване на хляба от Исуса и приношение на хляба, като безкръвна изкупителни жертва, която присъствува при юдейската Пасха. Започва се с молитвеното призоваване на Светия Дух, за да претвори даровете на трапезата в образ на живот. Това е благодарствена служба на присъствуващите към Духа Господен. Затова по-късно това тайнство се нарича Евхаристия.

Тайната вечеря е била Пасхална юдейска вечеря до онзи момент, от където се установява ново чинопочитание. А то е от преломяването на хляба от Исус, раздаването на хляба и благославянето. А чашата с червено вино следва реда, установен от свещениците и закона юдейски. А кога става това? Преломяването на хляба, както и преломяването на безквасния хляб, се свързва с третата пасхална чаша, където се слави Господа Бога. Неслучайно Исус свързва третата пасхална чаша от старата юдйска пасха с Новата Пасха, която тази вечер се учредява, защото се дава нов смисъл, ново съдържание и се открива тайната, която са забулвали писанията на пророците за този час. Има сходство и паралел между юдейската пасха, която е до третата чаша и тя след това изгубва значението си и се прекратява веднъж завинаги.

Новата Пасха започва с думите на Исуса, дадени от апостол Матей, който единствено от евангелистите е присъствувал на Тайната вечеря:

„И когато ядоха, взе Исус хляба и благослови, и преломи го и даваше на учениците, и рече: Вземете яжте, това е тялото Мое."

„И взе чашата, и благодари, и даде им, и казваше: Пийте от нея всички, защото това е Моята кръв на Новия завет, която се заради мнозина излива за прощение на греховете."

„И казвам ви, че отсега нататък няма да пия от този плод на лозата до онзи ден, когато ще го пия нов с вас в Царството на Отца Моего."

„И когато изпяха песен, излязоха на гората Елеонска." (Евангелие от Матея, гл. 26, ст. 26-30).
Същата вечер Исус е предаден от Юда, както бе им казал, че това трябва да стане, за да се сбъднат писанията. А в петък сутринта бе съден от всички първосвещеници и старейшини народни и бе предаден на разпятие." (Евангелие от Матея, гл. 26).

На 6 час от деня, настана тъма по всичката земя. След три часа Исус издъхва. По това време завесата на храма, която отделя Светая Светих от святото място се раздира на две, земята се потресва и камъните се разпукаха.

Тези събития преповтарят писанията, когато облакът Господ е стоял над скинията с часове, че от едната страна е била тъмнина, а от другата страна в Светая Светих на Скинията е била огнена виделина. Защото, когато Славата Господня посещава планината, то гърмове, светкавици се изливат върху земята, която се тресе.

Накрая Ангел Господен слиза от небето, наглед като светкавица, и облеклото му бяло като сняг, отваля камъка на гроба на Исуса и оповестява, че е възкръснал. Това е същият Ангел Господен, който преминава през къщите на евреите и не ги погуби, защото те бяха помазани от кръвта на пасхалния агнец. Тогава за тях Той бе Ангел Спасител, а за египтяните - Ангел Поразител.

Тук пасхалният агнец бе кръвта, пролята от Исус при разпятието, а тялото Му го нямаше, защото Ангел Господен извърши знамението - възкреси Го от мъртвите в Дух Животворящ.


, , г., (Четвъртък) (неизвестен час)

ИНФОРМАЦИЯ ЗА БЕСЕДА



НАГОРЕ