НАЧАЛО

Категория:

< ПРЕДИШЕН ЗАПИС | ИЗГРЕВЪТ | СЛЕДВАЩ ЗАПИС >

4.15. Концепцията за новата Песнарка на песните на Учителя

Вергилий Кръстев ТОМ 31
Алтернативен линк

4.15. КОНЦЕПЦИЯТА ЗА НОВАТА ПЕСНАРКА

НА ПЕСНИТЕ НА УЧИТЕЛЯ


Днес е 24.01.2007 г., ден сряда, 10 часа и 14 минути. Днес ще разкажа за втората част, в която ще влезе концепцията за издаване на нова Песнарка с песните на Учителя Дънов по програмата на „Изгревът".

Досега разказвахме исторически паралели, а днес ще спрем на самата концепция. Още на времето в „Изгревът", том IX отпечатан през 1999 г., аз публикувах една статия, озаглавена „Как трябва да се изучава музиката на Учителя Дънов?" от с. 857 до с. 859. Това е концепцията за новата Песнарка. И всеки, който иска да изучава музиката на Учителя, трябва не само да прочете тази статия, но да я научи наизуст, защото в тази статия е включена цялата концепция за изучаване и за проучаване, и за изпълнение музиката на Учителя Дънов. А какво представлява музиката на Учителя Дънов? Всеки може да разгърне I том от 1993 г. и да си прочете статията от с. 658-664 за Космогонията на музиката на Учителя Беинса Дуно.

И сега, кое е най-интересното? Най-интересното е, че тази статия е публикувана и нито един музикант от съвременните музиканти не са я чели. Защо? Защото те знаят, че аз не съм музикант. И какво може да пише един човек, който не е музикант за музиката на Учителя. Ето това е целия проблем: те нищо не знаят, второ - нищо не могат и трето - те работят непрекъснато досега срещу музиката на Учителя, като отпечатват нови Песнарки.

Второ, те правят различни аранжировки, разработки на песните на Учителя, които не са в духа на песните на Учителя.

Пример: един музикант се качва и изпълнява на моя рецитал песен от Учителя. Тази песен има история, а той не я познава, защото не е чел „Изгревът". А защо не е чел „Изгревът"? Ами защото отхвърля „Изгревът". Но аз фактически съм го пуснал на сцената, защото аз нямам музиканти, но иначе не трябва да го пускам, докато не научи историята на тази песен. А следващия етап, той трябва да се върне и да провери в Словото на Учителя кога тази песен е издадена, и да прегледа в разстояние на една седмица всичко онова, което е отпечатвано по онова време, когато е дадена песента в беседите, в лекциите на Общия окултен клас, на Младежкия клас, на Съборните беседи и на Утринните слова. Така че това е един процес на проучване песните на Учителя. Но това нещо те не го знаят и никога не им е хрумнало в ума, че по този начин трябва да се разглеждат нещата.

Така че, те не познават песните на Учителя. А пък как ще правят аранжировка, когато не познават историята на песните? Питам една: „Абе ти казвам правиш аранжименти, ти не познаваш тази песен. Знаеш ли историята?" - „Не." - „Ами тогава как правиш аранжировката?" Ами казва: „Ами така, както ми дойде." Да, обаче това не става! Никой няма да те допусне в тази песен да я разучиш.

Така че в тази статия, трябва да се проучи много добре, тя е концепцията. И тази статия ще бъде публикувана накрая след тази касетка.

Сега, в Песнарката на Мария Тодорова отзад има коментар. Първата част е коментар на братските песни. За този коментар на братските песни аз съм го разработил по-подробно, и той е включен към онзи материал, чрез който аз съм подготвил издаването на второ издание на братските песни, и те ще бъдат издадени в отделна Песнарка. А това нещо аз съм го разказал подробно и всеки може да си го прочете.

В Песнарката на Мария Тодорова има коментар за песните на Учителя, и този коментар на песните на Учителя аз вече споменах, че повтаря част от коментара на изданието на Кирил Икономов през 1938 г. Вероятно онзи човек, който е изваждал този материал, трябва да бъде музикант. И което е най-интересното, Кирил Икономов навремето го е приел. Значи този музикант е приет от Кирил Икономов, и има неговото доверие.

По-късно през 1947 г. Мария Тодорова включва същия коментар на тези песни, почти същия, аз съм го проверявал точка по точка и заглавие по заглавие, той е същия. И вероятно този, който е направил този коментар, се ползва с доверието и на Мария Тодорова. Така че тя приема този коментар и го включва, като между другото се включват и някои допълнителни неща и някой други изменения, но фактически това е коментар. И което е най-интересното, този коментар стои, той е много кратък, и едва ли някой музикант може да се ориентира по този кратък коментар.

И сега, което е най-интересното? Най-интересното е и най-ценното тук, че към много от песните е публикувана датата, когато е дадена тази песен, и къде е публикувано, в коя беседа, в коя лекция, в коя година на Общия окултен клас. И понеже голяма част от тези песни са дадени по времето на Общия окултен клас- l-ва, П-ра, Ill-та година, и те са отбелязани тука. Това е най-ценното.

И сега, аз това нещо съм го преглеждал много пъти, и още от преди много години знаех, съгласно тази концепция за изучаване музиката на Учителя, за която говорих, че съм я публикувал в том IX на „Изгревът", с. 857-859. Трябваше да дойде времето, когато аз трябва да мина през този път. Аз се много колебаех да се занимавам с тази работа, но понеже са оказа накрая, че няма друг човек и аз, който не съм музикант, трябваше да свърша тази работа. А защо?

Ами защото аз познавам всички етапи. Второ - запознат съм с всички истории на музикантите. Трето - аз съм публикувал техните спомени. Четвърто - те имат историческа проекция, благодарение на мен. Пето - те са свързани с мен. И шесто - те дължат съдействие към мен заради онова, което аз съм направил за тях.

И те сега в момента някой съдействат, други ми пречат, но онова, което трябваше да се задвижи, бе задвижено. Как бе задвижено? Ами през есента на 2006 г. по някакво нареждане на моя духовен ръководител и на Онзи, Който движи програмата на „Изгревът", аз направих първите стъпки към този много голям, важен проблем. Първата стъпка беше, че аз предадох тези магнетофонни записи, които аз бях направил при изпълнение музиката на Учителя Дънов от Мария Тодорова на пиано. Това са нейни изпълнения на песните. Аз ги дадох на Ставри Ангелов, за да ги извади на нотен текст. И той в разстояние на една година работи, и ги извади. Той ги извади някъде към 2005 г. и този въпрос така заглъхна.

В момента Този, Който ръководи тази програма, каза: „Първо казва ще бъде сложена, извадена на ксерокс или пък ще се набере отново дадена песен. Например в тази Песнарка се започва с първата песен „Фир-Фюр-Фен", т.е. ще бъде публикуван нотния текст на „Фир-Фюр-Фен" от Песнарката на Мария Тодорова. След това ще се включи онова, което е извадил на нотен текст Ставри Ангелов от изпълнението на Мария Тодорова. И това ще се прикачи към нея."

Отначало това беше моята концепция, за да запазиме и да публикувам този материал. Това беше концепцията донякъде септември-октомври. По-късно се задейства другия план, а другия план беше следния: понеже в момента аз съм организирал и създал една работна група от музиканти, които работят върху хармонизациите на Филип Стоицев на песните на Учителя за състав, изпълняващ от първа, втора цигулка, виола и виолончело - от квартет. Така че тази група беше създадена от мен преди три години, тя работи полека-полека. И проблемите, които бяха свързани с тази група, те продължават, но дойде едно време, където трябва да се разглежда някоя песен, и този коментар, който е включен в Песнарката на Мария Тодорова се оказа, че е недостатъчен и много малък.

И тогава аз реших да задействам моята концепция, и те ме задействаха и аз започнах да изваждам обозначените дати и обозначените лекции на Общ окултен клас от този коментар, който е приложен към Песнарката на Мария Тодорова. И което беше най-интересното: аз това нещо съм го почнал през декември, но на 14.01.2007 г. се оформи окончателно. И така аз работех може би 20 дни, и постепенно преглеждах както коментара отзад, и по онази справка, която стои към него аз търсих съответните лекции и търсих онези изказвания на Учителя върху песните за които се споменава.

И най-интересното е, че в момента никой няма всички беседи на Общ окултен клас от ония времена - особено в първа година Общ окултен клас има първо издание и второ издание. Второто издание е напълно променено. И понеже в първото издание на времето са се издавали на отделни книжки, всяка лекция е на отделна книжка. Така че аз това първо издание притежавам, така и някои отделни книжки. Във втора година на Общ окултен клас, те са издавани отново на отделни книжки, така че всяка лекция е издадена на отделна книжка, а те са лекциите към 35-36 на годината. Значи вие, трябва да притежавате 36 книжки. Никой няма тези книжки. Защо? Ами защото ги няма, те бяха унищожени и те бяха разхвърляни насам-нататък. И от втората година аз успях да събера едно течение, което ползвах. Трета година на Общ окултен клас, положението е същото - издадени са на отделни книжки. И ако ги имаш, ще можеш да работиш върху тях, ако ги нямаш - нищо не можеш да направиш. Четвърта година - също.

Така че аз съм работел в разстояние на 20 дни и съм изваждал обозначените лекции една след друга, изваждал съм изказването на Учителя за тези песни. И съм ги изваждал на ксерокс. И съм ги вкарвал в отделни папки. Така че всяка песен е сложена в отделна папка.

Сега, следващия етап е също много интересен. Тогава се даде концепцията-някъде на 18.01.2007 г., след 17 часа ми я предадоха Онези, Които ме ръководят.

И тя стана така: първо - да кажем песента „Фир-Фюр-Фен", тя е сложена в специална папка, на чиято корица е написано името на песента. Първо следва ксерокопие на самата песен „Фир-Фюр-Фен" от Песнарката на Мария Тодорова. Второ - ще следва нотния текст, който е изваден и ще бъде изваден от Ставри Ангелов. Той ще се приложи по-късно. Трето - ще бъдат сложени извадките от всяка една лекция, в която се говори за тази песен. И по този начин цялата концепция се връзва.

Така че след време ще бъде публикуван този материал и към всяка лекция има оригинала на Мария Тодорова. Второ - има оригинала от изваждане на нейното изпълнение и хармонизация на песните на Учителя на пиано, което аз съм записал през 1972 г. И трето - ще следват извадките, които аз съм извадил за всяка една песен поотделно от Словото на Учителя Дънов.

По-нататък, аз работих много трудно с много голямо противодействие и с много голямо напрежение, и това го смятах за нещо, което не е за мен. И през цялото време аз не можех да се примиря с факта, че ме вързаха да се занимавам с музикантите, при положение че аз не съм музикант. Но накрая тази концепция, която ми беше дадена аз трябва да я реализирам, защото това е концепция по програмата на „Изгревът". Тя е дадена от Онзи, Който ръководи тази програма.

И което е още по-важното: никой не може да осъществи тази концепция. Ето пример: в „Изгревът", том IX, с. 857-859, аз съм я публикувал 1999 г. Минали са 8 години, никой не е прочел от музикантите, да се обади по телефона, да ме пита за нещо и т.н. Няма такова нещо! Те отхвърлят! Ами като отхвърлят и тях ще ги отхвърлят. И те в момента според мен са отхвърлени, а всичко, което те са направили досега е пълен провал - по всички линии. Дали не греша? Не греша, защото това, което свирят не е музиката на Учителя. А къде са доказателствата? Имам ги!

Сега, продължаваме по-нататък. Така че по този начин аз съм работил. И най-интересното, към вчерашна дата 23.01.2007 г. аз прегледах тези папки, и започнах да ги броя. И се оказаха 49 папки, което означава 49 песни. Аз не можех да повярвам, че това са толкова много папки и няколко пъти съм ги броил да не би да съм сбъркал. Но накрая се оказа, че те са наистина 49 папки. По-нататък - те в момента стоят, защото това е материал, който аз съм извадил от I до VIII том и някои други неща.

Впоследствие ще продължа по-нататък. Как ще продължа по-нататък? Ами ще започвам да изваждам и ще преглеждам Младежки окултен клас от l-ва до IX-та година. След това ще мина Съборните беседи. И полека, полека трябва да прегледам всичко. Най-интересното е, че когато прелиствах отделните томчета на Общ окултен клас, аз там намерих и други песни, за които не са споменати. Изобщо не са споменати! И аз тогава ги видях, извадих ги и ги прикачих към съответна папка - написано отгоре името на песента.

Така че може би към десетина песни аз открих, които не бяха включени в коментара на Песнарката на Мария Тодорова. А защо не бяха включени? Ами защото по онези години те са се занимавали със съвсем различни неща и не е имало човек, който да седне, и да провери и да ги извади всички тези неща. Нямало е подготвени хора за тази работа. Не е имало музиканти.

И накрая, нещо много интересно. Когато преглеждах тези томчета, аз намерих изказвания на Учителя за музиката. Това са изказвания на Учителя за музиката, които не са свързани с онези песни, за които аз говоря. И тогава аз извадих всички изказвания на Учителя за музиката на ксерокс по два екземпляра, и ги надписах от кои томчета съм ги извадил. И по този начин ще има един друг отдел, който ще бъде написан „Учителят за музиката" - на Беинса Дуно. Това ще бъде друг том от „Изгревът".

Така че този материал е много голям. Защо е много голям? Ами защото в Общ окултен клас има четири-пет книжки, които са обозначени, че са лекции на Учителя и със заглавия говорят, че това е лекция, за която ще се говори само за музиката на Учителя. И това е така. И аз тези лекции съм ги извадил дословно, и те ще бъдат приложени също дословно. Днешните музиканти ще се побъркат!

Така че това е един много голям материал, за който ще се работи допълнително, и според мен, аз нямам представа, но вероятно материала за музиката на Учителя в неговите беседи, в неговите лекции ще излезе много голям, с много страници. Защото всички опити досега, които са правени с извадки на „Мисли на Учителя за музиката", те са правени от Цанка Екимова и някой други музиканти. И тези извадки фактически не представляват някаква стойност. Защо? Ами там не е отбелязано датата, томчето, лекцията на даден цитат. Няма нищо!

Единствен този, който беше написал в своите тетрадки, това беше Пеню Ганев. И тези извадки за музиката на Учителя аз съм ги извадил и съм ги публикувал в том XVI, с. 666-750, както на с. 751-759. Ето това е един пример на един човек музикант, който е работел върху музиката на Учителя, и който си е изваждал от различни лекции, които са му ги изпращали за музиката на Учителя. И поради една или друга случайност, аз бях този, който направих един отделен том за Пеню Ганев. И понеже аз притежавах неговия архив, работех с неговия архив, намерих съответната тетрадка, и публикувах тези неща. Така че тези неща са запазени, и това е един пример как трябва да се работи. На Пеню Ганев, трябва да му се признае това!

В следващия етап е, че трябва полека, полека да се прегледа цялото Слово и всички томчета, които са отпечатани. И да се търси страница по страница извадки на Учителя за Неговата музика, както и за някои отделни песни. А това е един много труден и мъчителен процес. Това означава, че трябва да имаш първо концепция, второ - трябва да имаш план. Трето -някой трябва да те ръководи отгоре. Четвърто - трябва да ти дадат време. Пето - да ти дадат условия. Шесто - да ти дадат възможности вътрешни. Седмо - да ти отворят съзнанието, за да можеш да работиш върху този материал. Иначе няма да стане.

Ето тука в коментара на Песнарката на Мария Тодорова, виждам тука на с. 196-197 отбелязано, че еди коя си песен е дадена на еди коя си дата. И нищо повече - датата! И сега аз, трябва да търся тази дата първо по Каталога на Елена Андреева, за да видя на тази дата каква е лекцията - Общ окултен клас или Младежки клас. Това е едно. Второ - аз трябва да се ориентирам и да търся тази лекция, защото тя не е отбелязана. Трето - аз, трябва да търся към съответната дата и да преглеждам дали има нещо там публикувано за тази песен, или дали има нещо публикувано за музиката на Учителя. А това е нещо много, много трудна работа! Освен това може изобщо да не е публикувано нищо за тази песен и още по-важно е, че може изобщо да не са публикувани никакви мисли за музиката на Учителя към тази дата. И такива случаи има. И то не малко!

Така че в такъв случай аз трябва да прегледам в разстояние на една седмица всичко онова, което тогава Учителят е говорил, а Той е говорил на много места. Първо - в сряда Общ окултен клас, петък -Младежки окултен клас, в неделя сутрин - Утринни слова, и в 10 часа неделя - Беседи. А когато са били на Рила по време на Съборите има т.н. Съборни беседи. Така че това е нещо много трудно и това означава, че трябва да ги имаш всички тези томчета на разположение и да седнеш да работиш. За една седмица да провериш всичко!

Но докато не ти се отвори съзнанието. Какво значи да ти се отвори съзнанието? Ами ето така, вие влизате вечерно време в една стая, която не е осветена и която е тъмна. Вие не можете да се движите или да работите без светлина. Тогава вие протягате ръка, щраквате ключа и светлината светва. Значи какво? - Имате лампа, имате и инсталация за електричеството. Прикачени сте към електрическата мрежа. И четвърто -щракате. Да, това е един пример, но така трябва да ти дойде и светлина в съзнанието, за да можеш да работиш. Как да работиш? Ами ето - изваждаш този цитат и почваш да го търсиш. Обаче, ти трябва да го намериш, трябва да ти се отвори съзнанието, трябва да дойде светлина в съзнанието, за да можеш да намериш този материал, да го прочетеш. Или ако няма този материал, да търсиш нещо друго. Но само, ако имаш светлина в ума си.

Сега, искам да спомена нещо друго, че по ония години Словото на Учителят слиза в строго определено време и То се носи от Духа на Словото. Освен това песните на Учителя идват от друго место. Първо е Словото на Учителя и след това идва музиката на Учителя. И когато питам аз музикантите: „Кое предхожда - Словото или музиката?" Те казват: „Музиката." А това не е вярно. Това означава невежество. Така че първо е Словото, и след това идва музиката на Учителя.

Ето защо музикантите, трябва не само да прочетат, но и да научат наизуст онова, което е публикувано в Космогонията в „Изгревът", том I. (1. изд. 1993), с. 658-664 - „Космогония на музиката".

А във второто издание на „Изгревът", том I от 2011 г., ще го намерите на с. 765-775.


, , г., (Четвъртък) (неизвестен час)

ИНФОРМАЦИЯ ЗА БЕСЕДА



НАГОРЕ