Най-често използвани думи в беседата:човек, уши, изучавате, механически, чело, наблюдавате, уста, действия, има, правите, вижда, ухо, два, можете, хора, част, себе, окръжаващите, типа ,
От книгата, "Божествената мисъл", Младежки окултен клас - година седма, (1927-28),
Издателство: "Бяло Братство", София, 2011 г. Книгата за теглене - PDF Съдържание на томчето
От книгата "Посока на растене", 1- 19 лекции на Младежкия окултен клас, т.I (1926-27 г.),
държани от Учителя П.Дънов (по стенографски записки), изд. София, 1938 г. Книгата за теглене на PDF Съдържание на томчето Беседа в petardanov.com
Каква е разликата между механическите и органическите действия? Изобщо, механическите действия са прости. Може ли да се прояви механическо действие без участието на разумна сила? Виждате, че един камък се търкаля от планината, или вода извира отнякъде. Механическо действие ли е падането на камъка? Като изучавате механическите и органическите функции, виждате, че причините, за да се извършват първите действия, са външни, а за вторите – вътрешни; механическите действия са прости, органическите – по-сложни, а психическите – най-сложни.
Представете си, че имате един равнобедрен триъгълник с основа 5 сантиметра, а бедра – 30 сантиметра (фиг. 1). Ако основата AB се увеличава, а бедрата остават същите, височината CD се намалява. Върхът C на триъгълника представя мястото, отдето идат човешките желания. Тогава казваме: Колкото по-голяма е устата на човека, т.е. правата AB, толкова по-близко до него идат желанията му; колкото по-малка е устата, толкова повече се отдалечават желанията му, т.е. обектите му са далеч. По устата на човека се познава още, много ли яде, или малко.
Изобщо, при изследванията ще се стремите да не пресилвате нещата. Всяко пресилване на фактите ви отдалечава от истината. Ако челото на човека е вдлъбнато по средата, той не може да бъде историк, паметта му е слабо развита. Като разглеждате челото на математика, на естественика и на историка, виждате разликата между тях. Като изучавате черепите на хората, ще познаете техните религиозни и политически убеждения, ще знаете кой е православен, католик, евангелист, демократ, социалист и т.н.
Като ученици, вие трябва да придобивате нови, положителни знания, за да можете с тях да въздействате на себе си и на окръжаващите. Ако сте учители, ще знаете как да въздействате на децата, да им помагате. Едно докосване на учителя до някой център на главата на ученика може да трансформира енергията му и да го облекчи. Ако иска да накаже ученика си, учителят не трябва да го дърпа за горната част на ухото му, но да го хване отдолу, за месестата част, и леко да я дръпне надолу. Ако детето е разгневено, да пипне леко с двата си пръста върха на носа му. Дразненето на човека не се дължи на някаква вътрешна, органическа причина, а на външни причини – противодействия, мъчнотии и др.
Една от опасните страни в човека е, да вижда отрицателното в живота, в себе си и в окръжаващите. Понеже всеки човек, всяко нещо има две страни – добра и лоша, положителна и отрицателна, той трябва едновременно да вижда и двете, да ги съпоставя, изследва, анализира, претегля и тогава да спре вниманието си на неизменното, на доброто в човека. Всеки човек има нещо добро и възвишено. Следователно бъдете справедливи първо към себе си, а после към окръжаващите. Първо мерете, претегляйте нещата, а после правете заключения.
Казано е в Писанието: „Изпитвайте нещата, но доброто дръжте“.
Сега и на вас казвам: Изучавайте и доброто, и лошото, но доброто дръжте. Нека доброто бъде основа на живота ви, върху която да градите.
Само светлият път на Мъдростта води към Истината.
Лекция от Учителя, държана на 27 ноември 1927 г., София.
Най-често използвани думи в беседата:човек, уши, изучавате, механически, чело, наблюдавате, уста, действия, има, правите, вижда, ухо, два, можете, хора, част, себе, окръжаващите, типа ,