НАЧАЛО

Примерни понятия | Новости в сайта | Контакти | Дарение
Категория:
  Търсене в различните класовеПодробности при търсене


< ПРЕДИШНА БЕСЕДА | КАТАЛОГ | СЛЕДВАЩА БЕСЕДА >

Обходата / Обхода

СЛУШАЙ АУДИО БЕСЕДА

Обходата

Най-често използвани думи в беседата: може, има, обхода, човек, аз, добре, бог, себе, казва, хора, можеш, дойде, път, свят, имаш, всички, тебе, течение ,

Общ Окултен клас , София, 31 Май 1933г., (Сряда) 5:00ч.

ИНФОРМАЦИЯ ЗА БЕСЕДА


Размишление.

Ще прочета 1 гл. от посланието на Тита.

Днес ще говоря за обходата, като изкуство. На теория знаете много неща, но теорията трябва да се приложи, да стане жива опитност. На теория всеки знае, какво представя рисуването и музиката, но ако ви накарат да нарисувате нещо, или да изсвирите една песен, тогава ще разберете, какво знаете. Лесно е да кажеш, че искаш да пееш в известен хор, но там влизат музиканти, академици, които са свършили академия, знаят да пеят. Отговаряш ли ти на изискванията за певеца? Който не се е учил да пее, не може да стане певец. Който не е изучавал законите на живота, не може да стане ученик на новото учение. Пеенето изисква знание и упражнения. Има естествен начин за пеене, за рисуване, за говорене. Хората изпадат в противоречия, понеже не следват естествения път на природата. Ето защо, първата задача на човека е да знае, дали неговите желания и действия са в съгласие с природата. Ако мислиш, че си добър, че си свързан с Бога, а не можеш да се освободиш от мъчнотии и страдания, от болести и несгоди, каква е връзката ти с Бога? Казано е: „Бог не е Бог на мъртвите, но на живите.“ Добавям: Бог не е Бог на невежите, нито на суеверните, нито на грешните, нито на своенравните. Следователно, ако мислите, че новото, Божественото учение е лесно за прилагане, лъжете се. Лесно е за онзи. който учи.

Като се говори за обходата, ще знаете, че не може да имате еднакви отношения към всички хора. – Трябва да обичам всички хора! – Как ще ги обичаш? Как ще обичаш мъртвия? Към мъртвия ще имаш едно задължение – да го погребеш. Единственото нещо, което можеш да направиш на вързания, е да го развържеш; на невежата – да му дадеш знание; на болния – да го излекуваш. Ако не постъпваш правилно, ще влезеш в противоречие със себе си. И в края на краищата, ще кажеш, че нямаш нужда от нищо. – Не е така. Всяка минута правиш известен брой вдишвания. Ако броят им се увеличи, или намали, ти се намираш в опасност. Щом се гневиш и нервираш, дишането не е правилно. По три пъти на ден ядеш. Важно е да дъвчеш добре храната и да приемеш толкова храна, колкото можеш да обработиш. Ако усетиш тежест в стомаха, причината за това се крие или в неправилното дъвкане, или в качеството на храната. В случая, и ти си виновен, и онзи, който ти е дал храната. Природата е главният гостилничар. Ако стомахът ти се разстрои, вината не е в природата. Ти си бръкнал без позволение, в една от нейните тенджери, и си ял храна, която не е била за тебе. Защо не пита гостилничаря, какво ядене да си вземеш? Това са фигури на речта.

Казвате: Кажи ни нещо ново. – Ако искате нещо ново, ще го чуете, без да го разберете. Новото всякога остава неразбрано. Щом го разберете, то става старо. Като кажеш, че не знаеш, как става известно нещо и как се постига, то е новото. За новото се изисква вяра. – Аз вярвам сляпо в нещата. – Сляпата вяра не е истинска. Слепият не може да вярва. И глухият не може да вярва. Вярва само онзи, който има очи и уши. Вижда онзи, който има очи. Слуша онзи, който има уши. Глухият казва, че не иска да слуша. Той и без това не слуша. Ако слепият каже, че не иска да гледа, казвам: Той и без това не вижда.

Изучавайте материята в трите й състояния. Чрез твърдата материя дохождате до обходата на физическия свят. Това е обхода към тялото на човека. Така че, не питайте, що е тялото; то е обхода към физическия свят. Същевременно, то е обхода и към човешкото сърце. Най-после, то е обхода и към човешкия ум. Следователно, като знаеш, как да се обхождаш, няма да притесняваш нито тялото, нито сърцето, нито ума си. Казваш: Сърцето ме боли. Какво представя болката на сърцето? Да те боли сърцето, това не значи някаква органическа повреда, но вътрешно стеснение, болезнени чувства. Като вътрешен орган, сърцето е невидимо за човека, обаче, то е така обективно, както и тялото. Правилната обхода към физическия свят подразбира свобода на ума, на сърцето и на тялото. Не ограничавай мислите, чувствата си и не притеснявай тялото си. Ако Бог търпи хората, и ти ще ги търпиш. Бог е дал свобода на човека. Следователно, ако можеш да придадеш нещо към мисълта на човека, говори му; ако нищо не можеш да му придадеш, нищо не му казвай. Ако можеш да придадеш нещо към неговите чувства, вземи участие в неговия живот; ако нищо не можеш да му придадеш, не го смущавай.

И тъй, не можеш да бъдеш свободен, ако нямаш правилна обхода. Първо, ще имаш обхода към себе си. Ако се обхождаш добре със себе си, ще бъдеш здрав. Ако не си здрав, значи, че нямаш обхода към себе си. Трябва да бъдеш здрав. Ако страдаш от ревматизъм, болка в главата, гърдите, стомаха, лекарят ще каже, че има наслоявания на чужди вещества, на киселини в организма ти. Защо става това? – Защото не знаеш, как да се обхождаш със себе си. Новото включва добрата обхода. То се изразява с думите: Разумни прояви в живота. Когато дойде новото, и да не го разбираш, ти ще почувстваш вътрешно успокояване. Например, жаден си, не си пил десет дена вода. Обаче, като дойдеш до извора, и да не знаеш, отде иде водата, ти задоволяваш жаждата си и се успокояваш. Достатъчно е, отдалеч да видиш извора, за да се яви в тебе нова надежда, вътрешно успокояване. Ако в тебе се яви желание, час по-скоро да се напиеш, ти си сгрешил вече. Не, ще седнеш до извора, ще си починеш и, като получиш добро разположение на духа си, тогава ще пиеш и то на глътки. Само така ще дойдеш до истинското освежаване. Това е закон за правилна обхода към тялото. Добрата обхода изисква търпение. Всеки човек има специфична обхода, на която никога не трябва да изменя. Остави човека да се обхожда така, както той намира за добре. Не можеш да даваш директива на водата, как да се обхожда; тя има свой специфичен начин. Можеш ли да туриш водата при захарта и да й заповядаш да не й пакости? Каквото не искаш, това ще направи. В дадения случай, водата не е виновна. Дръж водата далеч от захарта. Но ако искаш да приемеш захарта в организма си, тя трябва да влезе в съприкосновение с водата. Колкото и да е малко количеството на захарта, за да се разтвори, необходимо е известно количество течност. Трябва да знаеш, как да употребяваш водата.

Обходата, която изисква невидимият свят, е цяла философия. Седиш с часове и се занимаваш с непотребни неща; кой как постъпил, какво казал. Това не е обхода. В обходата има музика. Диригентът на оркестъра или хора познава музикантите си. Той знае, кой как свири, как пее, как постъпва. Ако някой от оркестрантите не свири добре, това не показва, че е лош човек, но той не владее музикалното изкуство. Няма по-хубаво нещо от обходата. Тя изисква добре развит ум, добре развито сърце, добре развита воля. Трябва да разбираш нещата правилно, в тяхната дълбочина. Някога хората стоят близо един до друг и не си обръщат никакво внимание.

Във Варненската гимназия имаше един учител, дребен на ръст. Между учениците имаше много по-високи от него. Един ден завеждат цялата гимназия на парад. Един от високите ученици, възхитен от нещо, започва да удря с ръцете си по главата на своя учител. Учителят го побутва, иска да му обърне внимание, че до него стои човек. Казвам: Като махаш с ръцете си, ще погледнеш наоколо, да видиш, няма ли хора до тебе. – Искам да се проявя. – Добре е да се проявяваш, но правилно. – Този пример се отнася към обходата, но той трябва да се преведе. Вие искате добра обхода от другите, когато вие имате интерес. Дойде ли до вас, не мислите вече за обхода. Тя е закон в природата. Дали към себе си изискваш внимание, или към другите, това е едно и също. Обходата е необходима за самия човек, за неговите близки и за славата Божия. Бог изисква от всички Негови чеда добра обхода. Да се оправдаваш, че не си постъпил добре, това не те извинява. Да туряш вината върху другите, върху баща си и майка си, че така са те родили, и това не те спасява. Много ученици ще оправдават двойките си, че учителите не преподавали, както трябва. Това не ги оправдава. Ако си неспособен ученик, и най-добрият учител да ти преподава, пак нямаш успех.

Числата, с които работят математиците, са живи, органически. Изучавайте отношенията между тези числа. Числата се различават от линиите. Линията е граница на плоскостта. Изучавайте живите линии, когато са в движение. Например, при движението на линията се образува плоскост, а при движението на плоскостта – тяло; при движението на точката се образува линия. Точката има отношение към свят, вън от физическия. Също така и енергията на правата линия иде от друг свят. Когато ръката се движи, това показва, че енергията на това движение иде отвън. Мислиш, чувстваш по един или друг начин, но всичко това не е твое. Това са външни сили, с които трябва да се справиш. Искаш да се запознаеш със сина и дъщерята на едно семейство. Първо, трябва да познаваш бащата и майката; каквито са те, такива са и децата. И от сина може да познаеш родителите, но трябва да бъдеш много учен, да имаш голяма житейска опитност. Например, гледаш, синът прилича на баща си, значи, лесно ще познаеш бащата. Мъчно ще познаеш майката. Следователно, за обходата може да се съди по ума и сърцето на човека. Обаче, хората не са навикнали да учат. Повечето очакват наготово. Те са свикнали със завършените процеси. Отиваш в един магазин, искаш да купиш хубав плат. Не се интересуваш, как е изработен платът. Това е завършен процес. Представи си, че влизаш в един свят, дето няма готови платове. Ето едно трудно положение, което ще определи твоето знание. Лесно се живее в уреден свят, при добри родители. Какво ще правиш, ако попаднеш между лоши родители? Разбира се, ще бъдеш недоволен. Коя е причината за недоволството на сина от родителите? – Причината е в числото три, т. е. в сина. Във времето, когато синът се е създавал, или бащата, или майката са гледали навън, към друг мъж или жена. Значи, други неизвестни са взели участие в създаването на сина. Тези неизвестни пречат на сина да бъде доволен от родителите си.

Следователно, когато между родителите има известно противоречие, това се отразява на децата. Бащата казва: Ако не бях се оженил за тази! Жената казва: Да не бях се оженила за този! Обаче, нито красивата жена е за този мъж, нито красивият мъж е за тази жена. Изкуство е мъжът, като види красива жена, да не я пожелава; и жената, като види красив мъж, да не го пожелава, да го остави свободен. Докато желаеш чуждото, всякога синът ти ще бъде недоволен от тебе. Тази е скритата причина за противоречията в дома. Синът казва: Не обичам баща си и майка си; чувствам ги чужди. Това е естествено, понеже родителите не са имали правилна обхода към сина. Каквото си вложил в сина, това се изявява навън. Та когато в сърцето ви се раждат противоречиви чувства, ще знаете, че причината е или в самите вас, или във вашите родители. Вашият ум или вашето сърце са погледнали, дето не трябва.

Противоречивото чувство е дъщерята, а противоречивата мисъл е синът. Ти се оправдаваш с природата, с твоето естество, но това са залъгвания. Вината е в тебе, в твоите пожелания. Ти си пожелал нещо, което не е за тебе. Погледнал си към богатия с желание да имаш неговото богатство. Като не можеш да реализираш желанието си, ставаш недоволен. Мислиш ли, че богатите са щастливи? Погледнал си към някой голям, снажен човек и съжаляваш, че си дребен. Величието на човека е в неговия светъл ум. Малкият човек може да стане голям, и големият може да се смали – това зависи от ума на човека. На северния полюс има ледени планини, високи 2000 м. Учените правят изследвания и казват, че ако ледените планина и на двата полюса се стопят, ще залеят цялата земя. С тези ледени планини може да се покрие цялата земя. Само слънцето може да ги стопи. Къде остава величието на ледените планини? Всички неща в природата имат една илюзорна страна. Реалните неща не претърпяват никакви промени. Реалните неща всякога запазват своята посока, а нереалните се променят, губят посоката си. Всяка мисъл, чувство и постъпка, които не могат да запазват посоката си, са нереални и обратно, всяка мисъл, чувство и постъпка, които запазват една и съща посока, са реални.

И тъй, когато сте недоволни, трябва да знаете, как да се справите с недоволството си. Казвате: Това са стари неща, не са научно доказани. – Да, но старите неща, старите хора имат опитност. Ако не можеш да се ползваш от тяхната опитност, ти губиш. Ако не можеш да се ползваш от силата на младия човек, защо ти е той? Младият има сила и живот в себе си. Въпреки това, той иска да стане стар, да придобие мъдрост, да развие ума си. Старият развива ума си, младият – своята воля, възрастният развива своето сърце. Значи, ще бъдеш млад, за да развиваш волята си; ще бъдеш възрастен, за да развиваш сърцето си; ще бъдеш стар, за да развиваш ума си. Има школи по целия свят, които работят за развиване на човешката воля. Аз ги наричам школи на насилието. Във всеки дом има такава школа. В повечето случаи, мъжът прилага насилието. Докато не разберете себе си, всякога ще се натъквате на противоречия.

Един ден дойде при мене един човек да се оплаче от втората си жена. Бил женен, имал две деца, и след няколко години жена му умряла. За да изгледа децата си, той бил принуден да се ожени втори път. Харесал една мома, която се влюбила в него, и се оженили. Животът му се влошил. Втората жена не обичала децата му и постоянно ги биела и тормозела. – Какво да правя с тази жена? Като видях, че не разбира от дума, започнах и аз да я бия. Тя бие децата, аз бия нея. Казвам му: Обърни другата страна. Престани да биеш жена си и се моли. Като видиш, че бие децата, запази пълно спокойствие и кажи: Не удряй с ръката си толкова силно, че ще те заболи. Казвам на този баща: Ще дойде ден, когато ръката ще я заболи, и тя ще престане да бие. Що се отнася до децата, не се страхувай, те ще станат по-здрави и пластични. – Не мога да я търпя. – Ще търпиш, ще носиш неволята си. Какво ще правиш, ако вържат ръцете ти?

Помни: Човек е господар на съдбата си. Колкото по-светъл е твоят ум, по-топло сърцето ти и по-разумна волята ти, толкова по-добра ще бъде твоята съдба. Щом имаш тези качества, ще помагаш и на другите хора. Не можеш да влияеш на ближния си, ако не влияеш на себе си. Ако не се обхождаш добре със своя ум, със своето сърце и със своята воля, не можеш да се обхождаш правилно със своите близки. При това положение, ти ще влезеш в стълкновение със себе си, със своя ближен и с Бога.

Единственият, Който не се влияе от нищо и от никого, е Бог. Защо не се влияе? – Защото всичките Му действия са абсолютно прави. Ако и вие действате като Него, Царството Божие ще дойде за вас. Той предвижда нуждите на всички същества. Никого не е ограничил. И на най-малките същества е дал условия за развитие. Това се отнася както за хората, така и за животните. Но да не говорим за животните. Мнозина казват: Ние не сме животни. – В едно отношение, аз бих желал да бъда животно, а в друго – да бъда човек. Животните нямат обхода, а хората имат. Ако едно куче влезе в чужд двор, другите кучета веднага ще се нахвърлят върху него. Ако кучето е слабо, непременно ще избяга; ако е силно, ще даде отпор: и то се хвърля и хапе, и другите хапят. Силното прогонва всички кучета. Те се разбягват и отдалече лаят. Най-после излиза господарят с тояга в ръка и ги разгонва.

Днес често се говори за несгодите в живота. Гледам, стар дядо или стара баба недоволни от живота. И младите са недоволни, и учителите са недоволни. Това се дължи на отсъствието на обхода. Всеки се оплаква – прав е да се оплаква, но никой не казва самата истина. Синът казва: Виж, колко добре се отнасят към големия брат, а към мене не се отнасят добре. Този син е застанал на едно място, дето не може да говори истината. И той сам няма обхода. Щом е без обхода, това показва, че той е неблагодарен; не разбира отношението на родителите спрямо него. Каквото и да говори, майката и бащата са допринесли нещо за него, и той трябва да им благодари. И числото три – синът, също е виновен за общото положение, и той е взел участие. За да има правилен поглед за нещата, човек трябва да се постави в такова положение, като че никога не е взимал участие. Ако искаш да вземеш участие, например, в доброто, трябва да вземеш участие и в дълговете, т. е. да разпределиш правилно и благата, и задълженията. Какво ще бъде, ако се оставят дълговете на цялото човечество само върху един човек? Казват, че Христос е понесъл дълговете на цялото човечество. Тази идея не е правилно разбрана, Павел казва: „Чрез Христа Бог примирява света със Себе си.“ Значи, Цялото взимаше участие. Целият невидим свят и разумните същества поеха несгодите и дълговете на човечеството върху себе си. Така, те спасяват хората, но в името на Бога. Бог казва: „Ще залича престъпленията им и няма да ги спомена.“ Под „Бог“ разбирам Цялото. Дръжте в ума си като образец Господа. Слънцето е Неговото тяло, което изпраща светлина и на добрите, и на злите. Днес лошите хора са по-добре поставени от добрите. Това е обхода на Бога. И наистина, към лошия трябва да имаш по-добра обхода, отколкото към добрия. Здравата ос няма защо да се подкрепва, но, слабата, ако не се подкрепи, никаква работа не може да свърши.

Хората постъпват точно обратно: с добрите се отнасят добре, а с лошите или зле постъпват, или не знаят, как да постъпят. Вие искате да изхвърлите лошата мисъл от ума си, лошото чувство от сърцето си, но това е невъзможно. Спасението е в това, че не може да ги изхвърлите. Бих желал да зная, кой от вас е могъл да изхвърли лошата мисъл или лошото чувство от себе си. Ако можехте да направите това, щяхте да разрушите нещо съществено в себе си. Днес мразите някого. Няма да мине много време, и вие ще измените мнението си за него. Няма човек в света, който да не минава през промени. Колкото и да не се спирате върху външното, всички хора се влияят от външната обстановка на нещата. Малко хора не се влияят.

Като наблюдавам лицата на хората, виждам някои несиметрични черти в тях. Не се занимавам с дисхармонията в тях, не се спирам и върху лошите черти на лицата им, но казвам: Има фатални линии в човешкото лице, има и щастливи линии, които ту се явяват, ту се скриват. Затова човек някога се харесва, някога не се харесва. Оглеждайте се често и, като видите нещо фатално в себе си, не се гледайте. След това пак се огледайте и, ако видите същата линия на лицето си, скрийте огледалото. Оглеждайте се, докато се харесате. Започвате да се чудите, отде е дошъл този нов човек, с хубави очи, с хубав нос, с хубава уста. Това са онези живи, подвижни линии на човешкото лице, които постоянно се явяват и изчезват. Така те се отразяват и на вътрешния живот на човека.

Следователно, в света съществуват две течения: силно и слабо. От центъра на земята иде едно течение, а другото от небето, от разумния свят, от центъра на слънцето. Първото течение е долното, което носи нещастие; второто течение е горното, което носи щастие. Ако се намериш между двете течения, ще бъдеш смазан. Никога не заставай на пътя на тези течения. В този център може да се спре само Бог. Щом се срещнат двете течения, явява се искра. Земното течение умъртвява, а слънчевото възкресява. Ако застанеш на този кръстопът, само вярата в Бога може да те възкреси. Бог ще те тури настрана и ще те избави от огъня на тези две течения. Неразположен си някога – попаднал си под влиянието на лошото течение. Ти не можеш да се освободиш от него, докато не се обърнеш към Бога. Той ще ти помогне да заемеш дясната страна, а оттам да минеш в горното течение.

Ще приведа един пример за подкрепа на мисълта, как Бог спасява. Един свещеник пътувал за Варна с кола. По пътя конете се подплашили и почнали да бягат. Пред тях се изпречила голяма пропаст. За да избегне пропастта, свещеникът скочил от колата и паднал. Но каква била изненадата му, когато усетил под главата си нещо меко. Това било къртичина. До къртичината стоял голям камък. Като се окопитил от падането, свещеникът се огледал и видял камъка. Той си казал: Каква разумност, какво Провидение! Ако къртицата не беше направила своята къртичина и ударих[?вр.] главата си в камъка, нищо нямаше да остане от мене. – Какво показва това? – Божията предвидливост. Бог отдавна е предвидил този момент и поставил къртицата на това място, да спаси главата на свещеника. Това е великият Божествен план, който предвижда нещата. Вярвайте в Божественото. Чрез Него ще схващате интуитивно нещата. Интуицията е Божествено чувство в човека. Тя му говори с тих глас и го предпазва от лоши мисли и деяния.

Млад момък се влюбил в една красива мома и пожелал да се ожени за нея. Тихият глас отвътре му казвал: Откажи се от нея, няма да живеете добре. – Не мога, дал съм дума вече. – Откажи се, и за нея ще бъде по-добре. Тя иска да се ожени, за да се осигури. Дай й известна сума, да я осигуриш и помогнеш в живота. – Обещал съм, че ще я взема. Помни: Човек е длъжен да изпълни думата си, ако е за добро. Щом е за зло, той е свободен от обещанието си. Следователно, и ти си длъжен да изпълниш думата си само за доброто, което си обещал да направиш. Дойдеш ли до злото, свободен си да не изпълниш обещанието си.

Често хората попадат в един омагьосан кръг, който им създава големи нещастия. Те се страхуват, не знаят, как да излязат от този кръг. Защо се страхуват, и те не могат да си отговорят. Някой се страхува от мечка, друг се страхува от вълк, трети – от змия, от паяк, от мишка. Животинските форми представят известен род сили – земни и небесни, т. е. низходящи и възходящи. Някога човек се свързва с низходящите сили и тогава страда, мъчи се и се страхува от тях; някога се свързва с възходящите сили, които му помагат. Тази е причината, дето човек се страхува от малкото змийче, а не се страхува от голямата мечка; и обратно, някога се страхува от голямата мечка, а не се страхува от змийчето – зависи, с какви сили е свързан в даден момент.

Човешката мисъл се влияе отвън. За да не се влияе, тя трябва да се уравновеси. Това значи, да бъде изпитана. Не само мислите трябва да се изпитват, но и чувствата, и постъпките. Докато не ги опитате, не ги прилагайте в живота. Прави опити с мислите, чувствата и движенията си, да видиш, каква е тяхната бързина и интензивност. Казваш: Бързо се движа. – Направи следния опит: Вземи един силно нагорещен въглен в ръката си и виж, дали ще те изгори. Колкото по-бързо го хванеш, толкова по-малко ще усетиш горещината му, може и нищо да не усетиш. Ако бързината ти е малка, въгленът ще те изгори. Щом не можеш да вземеш бързо въглена, това показва, че и твоите мисли, чувства и постъпки също не са бързи.

Втори опит. Жаден си. Вземи една чаша вода, тури я пред себе си и гледай часовника, докато не изминат 60 секунди или една минута, да не пиеш. Гледай водата и бъди тих и спокоен. Ако издържиш опита, имаш търпение; ако даже на последната секунда се изкусиш и пиеш вода, не си търпелив. Направи същия опит, когато си гладен. Тури хляб или един плод пред себе си и чакай известно време, до 1 – 2 минути. Ако издържиш това време, без да нарушиш спокойствието си, имаш търпение. Кой от вас е правил тези опити, да знае, колко може да издържа пред жаждата и глада, когато пред него има и вода, и хляб? Досега аз не съм срещнал човек, който да знае, как да яде. Правилно яде онзи, който сяда спокойно пред готовата трапеза и не бърза: туря кърпата си, намества добре чинията, разглежда хляба и след това започва да се храни. Какво от това, че ще минат пет минути, докато започне да яде? – Нямам време, бърза работа ме чака. – Щом не можеш да намериш време за ядене и бързаш, природата ще те застави да намериш това време, но скъпо ще платиш. Ще заболееш, ще легнеш на легло няколко месеца и тогава ще имаш време за всичко: бавно ще ядеш и добре ще дъвчеш храната си. Тогава ще намериш и пари за лекуване.

Нека смелите първи да направят опита с огъня. За да не се изгорят още първия път, нека направят опит с едно камъче – бързо да го хвърлят и бързо да го хващат. След това да пристъпят към огъня. Ще го хванат толкова бързо, че и те сами да не забележат движението си. Като направите този опит, направете още един – с писмата, които получавате. Очакваш с нетърпение едно писмо и най-после го получиш. Остави писмото настрана, не бързай да го отвориш. Седни пред него спокойно и гледай часовника, да минат поне 5 – 10 минути. След това отвори писмото и чети. Искаш да четеш Библията, но казваш: Днес нямам време, утре ще чета. – Не, днес ще четеш, в определен час, нито минута по-рано, или по-късно. Природата обича точността. Като чета Библията, виждам, че някои пророци са казали известни неща не навреме; други са пропуснали нещо от това, което е трябвало да кажат. Пророкът трябва да изнесе Божието Слово навреме, без да го изопачава, без да пресилва или недоизказва фактите. Като предава Словото, пророкът трябва да внимава, да го предаде точно, защото той се явява като учител на човечеството. Вложи ли нещо от себе си, някоя своя отрицателна черта, ще се измени характерът на Божественото.

Често учениците, като четат живота на великите поети и писатели, обичат да им подражават. Казват: Този писател има една отрицателна черта, каквато и аз имам. Онзи писател има също една отрицателна черта като моята. И вместо да се освободят от отрицателното в себе си, те го усилват. – Това не се препоръчва. Какво ще научиш от отрицателното в човека? Да подражаваш на положителното и доброто в човека, разбирам. – Бог ще превърне отрицателното в човека в добро. – Това е друг въпрос. Важно е, какво ти ще направиш. Първо, човек трябва да има ясна представа за онова, което Бог говори. Това значи, да различаваш Божественото от човешкото. Важно отличително качество на Божественото е, че в него няма абсолютно никакво противоречие. То внася хармония в човека; неговите мисли, чувства и постъпки са хармонични. Щом Божественото те напусне, ти ставаш недоволен, тъжен. Изпаднеш ли в това състояние, не бутай змията.

И тъй, дайте път на Божественото в себе си, за да регулирате енергиите на долното, земно течение. Попаднете ли на него, то може да ви завлече. То е буйно като река, всичко завлича. Ако горното течение не му се противопостави, човек не може да прояви добра обхода към хората. За обхода може да се говори само тогава, когато човек дава място на великото, разумното начало в себе си, като център на своя живот. Значи, има възможност човек да постъпва добре, да мисли и чувства добре. В това се състои философията на живота. При това положение, можеш да се справиш и с най-големите противоречия. Знай, че неразположението, на което се натъкваш, иде отдолу, от земята, то не е твое. Докато понасяш спокойно ударите, противоречията на живота, ти ще излезеш на добър край: неразположението ти ще се смени с разположение; ще дойде нова вълна в живота ти, която ще те тласне напред.

Направете опита с огъня, с водата и с хляба. Постете три дена и след това пристъпете към опита: дръжте чашата с вода в ръката си 10 минути, без да пиете. Колкото и да сте жадни, да ви е приятно, че се въздържате. Правете опити, като инженерите, химиците, музикантите и художниците. Започнете с малките опити и постепенно вървете към големите.

Т. м.

37. Лекция от Учителя, държана на 31 май, 1933 г. София. – Изгрев.

Обхода

Най-често използвани думи в беседата: може, има, обхода, човек, аз, добре, бог, себе, казва, хора, можеш, дойде, път, свят, имаш, всички, тебе, течение ,

Общ Окултен клас , София, 31 Май 1933г., (Сряда) 5:00ч.

ИНФОРМАЦИЯ ЗА БЕСЕДА


5 часа сутринта

Добрата молитва

Ще прочета глава I-ва от Посланието на Титу.

Ще говоря сега за обходата. Обходата е изкуство. Теоретически много работи знаете. Теорията трябва да се провери. Всеки един от вас знае нещо по рисуване, но той тегли черти. Всеки от вас може да знае нещо по музика, но щом вземе да свири, ще види доколко знае. Някой път може да вляза да слушам. Все едно е да питам: „Мога ли да вляза да пея в хора?“ Този хор се приготовлява за един голям концерт и които пеят там са свършили музикална академия. Новото учение е мъчно, защото не са учили. Трябва да учите. Пеенето изисква упражнение и знание. Има естествен път за пеене. Има естествен път за рисуване, за говорене, за всички неща има естествен път. И понеже нещата не вървят в природата както искаме, ние виждаме противоречия. Най-първо ти виж дали твоите желания и постъпки вървят в съгласие с природата. Запример ако ти мислиш, че ти си много добър и имаш връзка с Бога, а пък от страдания и болести не може да се освободиш, тогава каква връзка с Бога имаш? Бог не е нито Бог на мъртвите, нито Бог на невежите, нито на суеверните, нито на грешните, нито на своенравните. Ако вие мислите, че това учение е лесно, вие се лъжете. То е лесно, ако учите.

Вие не може да имате едно отношение към всички хора. Казва се: „Трябва да обичам всички хора.“ Как ще обичаш всички хора? Един мъртъв човек не може да го обичаш. Единственото нещо, което ще направиш за мъртвия човек, е да го погребеш. Единственото нещо, което ще направиш за вързания, е да го развържеш. Единственото нещо, което може да направиш за невежия, е да му дадеш знание. Единственото нещо, което може да направиш за болния, е да го излекуваш. При всяка една постъпка в живота, вие ще влезете в противоречие със себе си. Вие можете да дойдете до положението, че нямате нужда от нищо. Не е така. Всяка минута ти трябва да направиш известно добро. Трябва да работиш. Ако се откажеш, ще страдаш.

Ти може да кажеш 20-25 вдишки, но има една норма и ако се увеличат и ако се намалят има една опасност. Щом почнеш да се нервираш, дишането не е правилно. Някой път може да мислиш, че ядеш правилно. Щом ядеш и ти става тежко на стомаха, ти или не си дъвкал добре храната или не си я подбрал и в двата случая ти си виноват. На трето място е виноват този, който ти е дал храната. Природата е първия гостилничар. Виновата ли е тя, че ти си бръкнал в някоя тенджера без нейно позволение и си взел ястие, което не е за тебе. Питай гостилничаря. Това са фигури на речта.

Някой казва: „Кажи ми нещо ново.“ Новото е неразбрано. Като го разбереш, то е старо. Казваш: „Не го разбирам.“ -То е ново. Някой пита: „Как ще стане?“ -Това е ново. Това, което не знаеш как ще стане, как ще се постигне, то е новото. При новото се изисква вяра. Но някой казва: „Аз сляпо не искам да вярвам.“ Слепият не може да вярва. Вярва онзи, който има уши и очи. Слуша само онзи, който има уши. Глухият може да каже: „Аз не искам да слушам.“ Той е без това не слуша. Слепият може да каже: „Аз не искам да гледам.“ Той и без това не гледа.

Трябва да разбирате твърдата материя. С това трябва да проучавате обходата към физическия свят. Какво значи обхода на физическия свят? Това е обхода към тялото на някой човек. Няма да притесняваш какво е тялото. Това е обхода. Второ е обхода и към човешкото сърдце. Няма да го притесняваш. Ще се обхождаш добре с него. Третата обхода е за човешкия ум. Тялото си познавате и сърдцето си има един орган. Някои казват: „Сърдцето ме боли.“ Какво разбирате под това? Сърдцето може да има болка, обаче онова сърдце, за което говоря, в него усещате едно вътрешно стеснение. Сърдцето за вас е невидимо. Това са чувствата. Но сърдцето е така обективно, както е обективно и тялото. После имате и отношение към човешката мисъл. Не стеснявайте човека в неговата мисъл. Какви са неговите възгледи? Понеже, ако Бог търпи хората в света и ти ще ги търпиш. Той ги е създал. Бог е създал човека и го е оставил свободен. Ако можеш да принесеш нещо на неговата мисъл, кажи му. Ако не можеш, не казвай. Ако можеш да принесеш нещо на неговите чувства, помогни му. Но ако не можеш, тогава не го смущавай. Тогава той по-лесно ще оправи работите си, отколкото ако се намесиш в неговия живот.

Ти не може да бъдеш свободен, ако нямаш обхода. Най-първо трябва да имаш обхода към себе си. Та първото нещо за обходата е: Ако ти се обхождаш добре със себе си, ще бъдеш здрав. Изводът сега: Че не си здрав, това показва, че нямаш обхода със себе си. Трябва да бъдеш здрав, да не усещаш никакъв дефект в тялото си, някой път ще имаш ревматизъм, болка в главата, в кожата, навсякъде. Ще дойде някой лекар и ще каже, че има натрупване на чужди вещества, на киселини. Те се натрупват по причина, че не знаеш как да се обхождаш в себе си.

Сега новото е това, което не знаете. Новото, което иде в света е разумното. Когато дойде то, ти макар да не го разбираш, ще усещаш едно успокоение. Ти се успокояваш. Например ти ожадняваш, не си пил 10 деня вода. Като дойдеш до извора, ти не знаеш откъде иде тази вода, но като го видиш, ще настане в тебе нова надежда, успокоение. Може да дойде в тебе желание да бързаш, да се напиеш. Ето де е погрешката. Ще седнеш там, ще се успокоиш, ще се разположиш с извора и изведнъж няма да туриш устата на извора, а ще седиш малко. След това, ще вземеш още една глътка и т.н. По този начин ще влезе в тебе едно освежаване. Този закон важи за всяка една обхода. Ако искаш да се обхождаш добре, трябва да бъдеш търпелив. Всеки един човек си има своя специфична обхода. И никой не трябва да изменя обходата си. Остави го да се обхожда той, както намери за добре. Ти не може да даваш директиви на водата, как тя трябва да се обхожда. Водата си има особен начин за обхождане. Ако я туриш при захарта и ако и кажеш да не направи пакост на захарта, каквото не искаш, това именно ще направи. Водата не е виновата в дадения случай. Ти дръж водата далеч, в дадения случай, но тази вода е потребна. Ти не може да възприемеш захарта, ако не дойде до водата. Колкото и да е захарта, все трябва да внесеш малко течност, за да се разтопи захарта. Трябва да знаеш как да употребиш водата.

Та обходата, на която Невидимият свят ни учи, това е цяла философия. Ти се занимаваш целия ден с едно непотребно учение за обходата на хората, еди кой си как постъпи. Не, обходата е музикална. Като влезе един капелмайстор в един оркестър или в един хор, той знае кой пее добре, кой свири добре, кой постъпва добре или кой не взема правилно тоновете. Не, че човек е лош, но той няма изкуство. Няма по-хубаво нещо от обходата, понеже тя изисква един добре развит ум, едно добре развито сърдце, една добре развита воля. Ти не може да се обхождаш, ако нямаш добре развита воля, ако нямаш добре развито сърдце, ако нямаш добре развит ум. Трябва да разбираш нещата. Много дълбоко трябва да ги разбираш.

Аз съм забелязвал, наблюдавал съм, седят хората един до друг. Във варненската гимназия отиват учениците на някакъв си парад. Имаше един учител, който се казваше В. Ебнер, нисък, дребен човек. До него седи един ученик, един път и половина по-висок от него. Вика: „Да живее, да живее!“ И с ръце удря по главата на учителя. Учителят побута ученика и ученикът забелязва, че удря по главата на учителя и че му е смачкал шапката. Не, като искаш да си махаш ръцете, ще погледнеш има ли някой наоколо. Някой казва: „Аз искам да се проявя.“ Не е лошото да се проявиш. Този ученик не се проявил както трябва.

Давам този пример за разяснение. Но примерът трябва да се превежда. Всеки пример си има свое приложение. Може някой пример да го прилагаш там, дето не трябва. Всякога ние искаме другите хора да се обхождат добре, само когато това е в наш интерес. Не, обходата в природата е един закон. Дали към нас или към всички, човек трябва да се обхожда добре, понеже това е необходимо за самия него и за неговите ближни, и за Славата Божия. Понеже Бог иска всички същества, които Той създал, да се обхождат добре. Да се извиняваш, това няма значение. Да туряш погрешките в другите хора, в баща си и майка си, че така си роден и това няма значение. Много ученици ще се извиняват, че учителят им по математика, не им преподавал добре, не им дава основа. На неспособния ученик и най-способният учител да му преподава, няма да има основа.

1 2 3

Числата аз ги наричам живи органически числа. На едно живо, органическо живо число, ти постоянно трябва да изучаваш неговите отношения. То не е както една линия. Тези две точки са граници на правата линия или можете да имате плоскост. Линията е граница. Но една линия, която е в движение, трябва да изучаваме постоянно. Какво значи плоскост? Това е една линия, която се движи в плоскост. Казваме, че между две точки може да се тегли една права линия. Какво нещо е правата линия? Точките в дадения случай са от един друг свят. Правата линия, която ние виждаме, е проекция. Енергията на правата линия, движението на правата линия иде от един друг свят. Когато една ръка се движи, това показва, че силата на нейното движение иде отвън. Вие мислите, вие чувствувате, вие се обхождате по един или по друг начин, но тази мисъл, това чувство и тази обхода, не се ваши. Това са сили, които идват отвън, с които вие трябва да се справите. Ако искате да изучавате синовете и дъщерите на един дом, най-първо вие трябва да се запознаете с бащата и майката, за да знаете какъв ще бъде синът и дъщерята. А пък, ако искате от сина да знаете какви са неговите родители, вие трябва да бъдете много учен човек и да имате много обширна опитност, за да можете като видите сина, да знаете какво е лицето на бащата и майката. Например на брат Белев какви са били майка му и баща му? Да кажем, че баща му прилича на него, но майка му как ще я познаете? Това е мъчна работа. Но от бащата и майката вие можете да знаете какъв ще бъде синът.

За една човешка обхода може да се съди от човешкия ум, от човешкото сърдце. Според разбиранията на ума и според чувствата на сърдцето, тези качества ще бъдат вътре в човешката обхода. Всички хора са свикнали с завършени процеси. Всички хора искат нещо абсолютно готово. Вие отивате в един дюкян, не се интересувате как е станал плата, а искате хубав плат. Но вие живеете в един завършен свят. Но представете си, че влезете в един свят, дето няма изработени платове. Когато се намирате в едно трудно положение, това трудно положение ще покаже какво знание имате. Защото в един уреден свят всякога можете да живеете добре. При добра майка и добър баща всеки може да живее добре. На някой му се случва, че те не са добри. Синът е недоволен. Тогаз де е погрешката? Как ще обясните, че синът е недоволен от баща си и майка си. Тук има някоя потънкост. Кога синът – числото три, се е образувал? Ако синът е недоволен от баща си, този баща е хвърлил око на друга жена и е обикнал. И майката е хвърлила око на другиго. Следователно други неизвестни са внесли качества в него. Тези качества сега препятствуват да бъде той доволен от качествата на баща си. Бащата казва: „Ако не бях се оженил за тази, бих желал да имам онази, но хайде, нека майката носи това дете.“ И това качество влиза в числото три. Това е вече една дисхармония. Между бащата и майката има едно противоречиво чувство. И майката казва: „Ако не бях се оженила за този, щях да се оженя за онзи, но хайде.“ И майката е недоволна. Това се отразява върху сина. И ти търсиш причината. Причината е в една неправилна обхода. Ти не знаеш тази красива жена, която си видял, тя не е за тебе. И хубавия мъж, който и тя видяла и той не е за тебе. Ти може да гледаш, да кажеш: „Хубав го е направил Господ“, и така да го оставиш. И жената, като види един мъж, така да каже. Но тя казва: „Аз да си го имам.“ Но синът ще дойде, като незадоволен. Може да го проверите. Така се раждат в дома противоречията. Някой казва: „Аз не обичам баща си и майка си, виждат ми се чужди.“ Синът няма обхода към баща си и майка си, понеже и бащата и майката са нямали правилна обхода. Каквото са вложили, това се е изявило.

Че ако във вашата душа се раждат противоречиви чувства, аз вече зная причините. Вашият ум е погледнал дето не трябва и вашето сърдце е погледнало дето не трябва. Ти имаш едно чувство, то е дъщерята, а пък противоречивата мисъл е синът. Ти казваш: „Природа, това-онова.“ И идваш да ме залъгваш. Ти казваш: „Сърдцето, кръвообращението...“ Не, не е кръвообращението, а ти си пожелал. Ти си погледнал нещо, което не е за тебе. Погледнал си някого, който е богат, а ти не си богат, и в тебе си яви недоволство. Нима богатите хора са щастливи? Или: погледнал си, че ти [си] едно малко човече, а пък онзи е голям. Големината на човека седи в неговия светъл ум. Малкият човек може да стане голям и големият може да се смали, напълно може да се смали. Планини от лед има на северния полюс, две хиляди метра височина. Учените правят изчисление, че ако на двата полюса всичкият лед се разтопи, в Европа то ще има един пласт от няколко хиляди метра лед. Или цялата земя може да се покрие с лед, но дебел пласт. Но като пекне Слънцето, той ще стане вода.

Така че, нещата имат една илюзорна страна. Те може да се стопят. Реални неща са тези, които не претърпяват никакви изменения, държат посоката си. Реалното всякога запазва посоката си. А пък нереалните неща не държат една и съща посока. Всяка мисъл, всяко чувство или постъпка, които не държат една и съща посока, те не са реални. А пък всяка мисъл, чувство или обхода, които държат една и съща посока, за мене те са реални.

Сега ви навождам на този закон. Когато имате в себе си едно недоволство, да знаете как да се справите. Някой път някой неща са стари. Някой казва: „Което ми разправяше не е научно.“ Старите хора имат опитност. Ако ти не може да се ползуваш от тяхната опитност, тогава губиш. И ако от силата на младия не може да се ползуваш, тогава защо ти е младия човек? Защо човек иска да бъде млад? – За да има сила и живот. А защо иска да стане стар? – Да добие мъдрост, да развие неговия ум, защото при стария човек се развива ума. Само при младия се развива човешката воля. Само при възрастния се развива човешкото сърдце. Ти ще бъдеш млад, за да се развие волята ти. Ще бъдеш възрастен, за да се развие твоето сърдце, ще бъдеш стар, за да се развие ума ти. Ако ти не знаеш да съпоставиш както трябва твоята воля във всеки случай, тогава каква е волята ти?

Има специфични школи, които са за развиване на човешката воля. Такива школи има и в Америка, и в Англия, и в Германия. Аз ги наричам школи на насилието. И във всеки дом съществува такава школа. Мъжът държи насилието. Вчера дойде един българин. Аз говоря нещо, за да разберете себе си. Докато не разберете себе си, вие ще се намирате във вечно противоречие. Той се оженил, умира жена му. Тя оставила две деца. Той се оженил за втора жена, мома, а тя не го обичала, а мразила децата му. Все ще им намери някой кусур, бие ги, иска да ги пропъди. Той казва: „Какво да правя?“ Аз му рекох: Ще търпиш. Тя ги бие, докато заболеят ръцете й. Отначало детето ще го боли, но после гърба му ще стане по-пластичен. И после, като го бият, ще му стане приятно. Които са бити не умират лесно, а пък онези, които не са бити, като дойде болестта, може да ги задигне. Мъжът казва: „И аз употребих насилие, бих я.“ Рекох: Тя била децата, а ти биеш нея. Ти си направил погрешка. Не я бий. Тя, като дойде да бие, ти и кажи следното: Малко по-леко си слагай ръката, като че ли на тебе се слага, но съвсем спокойно, и се моли в себе си.“ Той казва: „Аз не мога да я търпя.“ Аз рекох: „Но вържат ти ръцете, как да не може да търпиш? Ще носиш неволята, няма нищо. По отношение на тези двамата ще кажа: Човек е господар на своята съдба само ако има знание, ако има простор на своя ум, на своето сърдце и на своята воля. Тогава ти можеш да направиш цял един преврат в другите хора. Ако не влияеш на себе си, никога не може да влияеш на другите хора. Ако ти не знаеш как да се обхождаш със своя ум, сърдце и воля, тогава няма да знаеш как да се обхождаш с ума, сърдцето и волята на другите и тогава ще бъдеш в стълкновение със себе си и с другите и най-после в стълкновение с Бога.

Единственото нещо, което не може да се повлияе в света, това е Бог и с нищо не може да се повлияе. Защо не може да се повлияе? Защото който постъпва абсолютно право, това е само Бог. Ако ние постъпваме както Него, Царството Божие веднага ще дойде. Той е предвидил за всички същества. Той не е ограничил ни най-малко и най-малкото същество му е дал условия и му е дал свобода да постъпва. Аз ще оставя животните, понеже някой път вие казвате: „Аз не съм животно.“ В някои отношения аз бих желал да бъда като животно, а в някои отношения аз бих желал да бъда като човек. Животните нямат обхода. Едно чуждо куче, като влезе в двора, нахвърлят се другите кучета върху него. Нямат обхода. И това куче, като се освободи, бяга. Ако е пък някое силно, дава отпор. Едното хапе и другото хапе. Ако е по-силно, разпръсне всичките и другите отдалече го лаят. И най-сетне излиза господарят, докато изпъди голямото куче.

Говорят за несгодите, които се случват. Гледам някой стар дядо или баба са недоволни, младите са недоволни, учителите са недоволни. Рекох, тези хора нямат обхода. Всеки се оплаква, че се оплаква. Виждам, че е прав, но той не казва всичката истина. Синът казва: „Към големия брат как се обхождат, а пък спрямо мене не е така.“ Аз виждам, че той има едно място, дето не казва истината. И той сам няма обхода. Няма обхода в това отношение, че той не е благодарен. Той не разбира онова отношение, което майка му и баща му имат към него. Все таки баща му и майка му са допринесли нещо за него и в него трябва да има благодарност. И числото 3 – синът и той е виноват, и той взел участие. Във всичко в света ние трябва да се поставим, като че никак не сме взели участие. Защото, ако ние искаме да вземем участие, да бъдем участници в доброто в света, ние трябва да бъдем участници и в дълговете, разпределение трябва. Защото, ако се оставят дълговете на цялото човечество само върху един човек! Казват: „Когато дойде Христос.“ Казва се, че Христос е понесъл греховете на цялото човечество. Тази идея не е правилно схваната. Апостол Павел казва: Бог беше в Христа и примиряваше света със себе си. Целокупното вземаше участие, цялото вземаше участие. Целият Невидим свят и разумните същества взимат несгодите на хората и ги поправят, спасяват хората. Бог ги спасява. И Бог казва: „Ще залича това прегрешение и няма да го помена.“ А пък в дадения случай Бог, това е цялото, а не само едно.

Да имате за образец Бога. Слънцето е неговото тяло и изпраща светлина и на добрите, и на злите. Лошите хора са по-добре поставени, отколкото добрите. Това е обхода на Бога. Към един лош човек трябва да имаш много по-добра обхода, отколкото към един добър, защото здравата ос няма какво да я подкрепяш, но слабата ос, ако не я подкрепиш, работата ти няма да бъде свършена. С един лош човек трябва да се обхождаш много по-добре, отколкото с добрия, а пък вие се обхождате добре с добрите, а пък с лошите не знаете как да се обхождате. Вие искате да изхвърлите една ваша лоша мисъл, едно лошо ваше чувство. Вие не може да изхвърлите една ваша лоша мисъл или лошо чувство. Това е невъзможно. Аз бих желал да зная по кой начин вие сте изхвърлили едно лошо ваше чувство и спасението е там, че вие не можете да ги изхвърлите. Ако ние можехме да изхвърлим едно лошо чувство, то ние щяхме да развалим целият свят, защото онзи човек, когото вие не обичате, няма да се мине дълго време, съвсем ще измените вашето мнение заради него. Няма човек в света, който да не може да се промени. Философията сега не е, но обходата е. Да не се отвличаме.

Не се спирайте върху външните неща. Всички хора се влияят от една външна обстановка без изключение. Много малко хора съм срещал, които да не правят това. Има известни черти в човешкото лице, които са дисхармонични. Аз не искам да говоря за дисхармонията, даже не искам да показвам лошите черти на човешкото лице. Има фатални линии на човешкото лице, има и щастливи линии, които постоянно се явяват и изчезват. Човешкото лице някой път е икона на нещастие и щастие. Някой път вие гледате лицето си и не се харесвате. Всеки път трябва да се гледате. Забелязваш, че в тебе има нещо фатално, не го гледай. Мине се малко време, пак се огледай в огледалото и пак го тури в джоба си и като се мине известно време, като се огледаш, приятно ти е. Няма онези лоши черти. От де дойде този, новия човек? Забелязваш добра промяна в устата, очите и ти сам се чудиш как е станало това. Това са подвижни линии, които постоянно идат, и се чертаят вътре в човешкия живот.

Аз го обяснявам: в света има две течения, силни течения, много не трябва да знаете тази работа, ако вие я знаете, много ще загазите, нито пък аз се интересувам. Долното течение е от ада, от центъра на Земята. Всеки ден ще имате едно течение, което иде отдолу. Другото течение иде от Невидимият свят, от Небето. Горното течение носи щастие, а долното – нещастие. Ако ти се намериш между тези две течения, ти ще бъдеш премазан. Никога не заставайте в този център. В този център се намира само Бог. Ние завземаме мястото на Бога. Като дойдат тези две течения, образува се искра. Едното течение погубва, а другото възкресява. Тези течения, които идват отгоре, спасяват човека, а пък тези течения, които идват отдолу го разрушават. Да вярваш в Бога. Бог ви спасява. Тогава Бог ще ви тури настрани. В коя страна трябва да ви тури Господ? Целият този кръг е в движение[1]. Иде нещо от Земята. Ти си неразположен. Ти трябва да съзнаваш, че има едно лошо течение. Подземното влияние си ти. Ти не може да се освободиш. Ти не може да спреш това течение. Ти трябва да апелираш към този велик център – Бога. Чрез Него да вземеш дясната страна, за да се избавиш от едно нещастие. Аз приведох примера за младата мома, която се хвърлила от скалата и се закачила. Така ще се случи, Бог ще те спаси.

Един българин хваща каруца, за да отиде във Варна. Като дошъл [до] една урва, конете хукнали и каруцарят не могъл да спре конете. И българинът разправя: Аз станах от каруцата и се хвърлих навън. Каруцата отиде надолу. И като скочих, главата ми падна върху къртичина. [На] четири пръста от къртичината имаше голям камък. И ако моята попска глава беше паднала върху камъка, щях да отида. Този кърт, Господ го изпрати преди време, за да образува къртичината за попа. Това е великият Божествен план, който предвижда нещата, които ще станат. И затова трябва да вярва човек в Божественото, за да схваща интуитивно, вътрешно нещата. Има едно чувство в човека. Някой път вие не вярвате в него. Има един глас, който те спира и ти казва: „Не прави това.“

Сгодил се някой момък за мома, той няма да може да живее с нея. Неговият живот ще фалира. Нека се разгоди. Но той е дал дума. Той държи думата, да каже: „Аз съм дал дума, но да се разделим.“ Всичката глоба да даде. Остави сто хиляди лева, тя може да иска да се ожени, за да я гледа. Някой ще каже, че е дал дума. Думата само в доброто трябва да се държи. Ако искам да направя добро, ще държа думата си, но ако искам да направя зло, няма да държа думата си. Дръж си думата само в доброто. Дето няма добро, не си дръж думата. Обхода има само в доброто.

Ние сме в един кръг, който носи всички нещастия. А някой от вас го е страх. Защо го е страх? Защо някого го е страх от мечка, от вълци. Някого го е страх от паяци, от змии. Някой се случва да срещне някоя малка змия. Те са сили в природата. Не мислете, че една малка форма на змията, някоя змия може да ви причини много голямо страдание. Една мечка може да ви причини някой път много голямо страдание. А някой път може да ви причини добрини. Зависи в какъв смисъл тази мечка е влязла във вашия ум, защото и в мечката има тези два вида влияния: земно и небесно. Ако срещнете една мечка, когато земните влияния са в нея, тя ще внесе в тебе всичките отрицателни сили.

Всякога човешката мисъл се влияе отвън. Ти ще се поставиш в равновесие. Една мисъл или едно чувство, докато не ги опиташ, не ги прилагай. И една постъпка, докато не я опиташ, не я туряй в обходата си. За да опитате, може да направите следният опит. Във вас може да се развие чрезмерно бързо движение. Раздухайте някой голям огън, може да вземете един въглен толкоз бързо, че да не се опарите. Щом се опарите, значи движението не е толкоз силно. Ако движението е бързо, няма да се опарите. Ще се опариш веднъж, дваж, докато свикнеш. Трябва да направиш мигновено бързо движение. Да си образуваш мярка на бързо движение. Ти казваш: „Аз бързо се движа.“ Вземи един запален въглен, за да видиш колко бързо пипаш. Ако ти не може да вземеш бързо един въглен, тогава и твоя ум, и твоите чувства, и твоите постъпки не са бързи.

После, вторият опит: Жаден си. Вземи една чаша вода и започни да я гледаш. Ако почнеш да се притесняваш, тогава не си издържал изпита. 60 секунди да гледаш водата спокойно. Ако в последната минута [секунда] се появи [без]спокойствие, нетърпелив си. В последната секунда да си спокоен, това е търпение. Или ще вземеш една хапка плод или хляб, така да го държиш до себе си до едно определено време. Никой от вас не сте правили опити от подобен характер, като седнете на трапезата. Даже не съм намерил хора, които да знаят как да ядат. Мнозина грабват да ядат бързо, бързо. Не, седни спокойно, тури си кърпата спокойно, успокой се добре. После, поразгледай хляба и като се минат 5 минути, преспокойно започни. Ти ще кажеш: „Кога ще го чакам аз, нямам време.“ Ако нямаш време, ще платиш. Ще намериш това време. Иначе ще платиш глобата. Природата всякога ще ти даде последствието. Разболееш се, дават ти отпуск, ще лежиш 2 – 3 месеца болен. Казваш: „Пари нямам.“ Не, и пари ще намериш тогаз и тогаз ще имаш един отрицателен резултат.

Някои от вас, най-смелите, да започнат с огъня. Щом се изгориш, не си бърз. Направете едно предварително упражнение: Вземи едно камъче и бързо го хвърли. После вземи огъня и после бързо го пипай, за да не се изгориш. Толкоз бързо, че и сам да не виждаш ръката си. Някой може да прави тези опити. Или някой може да вземе друг опит. Например дойде ти някое писмо отнякъде. Остави го. Бъди спокоен. На някого дойде на ум сутринта да чете Библията, но той казва: „Утре ще чета Библията.“ Не само да я четеш, но и най-добре ще я четеш. Няма да отвориш нито една минута по-рано, нито една минута по-късно. Защото в природата има един закон, който определя нещата.

Някой път аз чета Библията и гледам, че пророците са казали много неща не навреме. Някои навреме са говорили, но виждам, че се пропуснали някои работи. Например виждам Иеремия се е безпокоил, уж вярва в Бога, патриот е и трепери сърдцето му. После казва: „Заприличал съм на мечка.“ Ако ще бъдете такъв пророк, ще имате неговата опитност. Пророкът трябва да изнесе чистото Божествено Слово, без да го изопачава. Той толкоз е знаел човекът. Но рекох, има известни пасажи в Библията, които са пресилени. Има някой пасажи, които не са доизказани. Какво е недоизказаното? Какво му е липсвало на този пророк? Това, което на Иеремия е липсвало, аз имам ли го? И ако и на мене липсва, тогава и аз съм като Иеремия. И тогава и вие вървите по една низходяща линия.

В България, като се отвориха гимназиите, всички ученици имаха желание да четат биографиите на великите хора: Шилер, Пушкин, Толстой, Шекспир, Гьоте и все търсиха отрицателните страни. Търсиха какви отрицателни страни е имал еди кой си поет и писател. И казваха: „И аз ги имам.“ Чете друг писател и види някоя отрицателна черта, казва: „И аз я имам.“ И той имал всички отрицателни качества на великите хора. Обратната страна: Толстой има самоотрицанието да напусне своите възгледи, да напусне своите възгледи, да хване новите. Имам ли аз това качество? Има една страна в Толстоя, която аз харесвам. Това е герой. Толстой направи това, което мнозина не могат да направят. У мнозина писатели станал обрат, пълен обрат на техните слаби страни. Онова, което сега върши той, това мене ме интересува. Тази постъпка мене ме интересува. Този човек е свързан с Божественото и в него Бог ще превърне всички негови грехове и недъзи, които има. И Бог ще създаде от него един Божествен характер.

Най-първо трябва да имате една ясна представа какво казва Господ. Аз ще се спра някога, кое е Божественото. Кое отличава Божественото. Много неща има, които ние мислим, че са Божествени. В Божественото няма абсолютно никакво противоречие. Когато то дойде в човека, настава вътрешна хармония и светът ще се измени за тебе. Ти си добър, ти мислиш добре, чувствуваш добре и постъпваш добре. Изчезне ли Божественото от тебе, ти си пак в старото положение, ти си тъжен, недоволен. Някой път едно животно е много весело, радостно, Божественото е в него. Някой път ти си недоволен. Не бутай тогава змията. И тогава да му дадеш хляба, не яде. А пък дойде щастливо – Божественото е в него. И тогава, като му дадеш хляб, яде.

Всеки ден вие имате течение, което трябва да регулирате. Долното, земното течение е силно течение. И ако не дойде другото – горното течение, ние не може да имаме една обхода. Обхода може да имаме само тогаз, когато човек съзнава великото, разумното в света, което е в центъра. И тогава казваш: „Има една възможност аз да постъпвам добре, аз да мисля добре и да чувствувам добре.“ Там седи всичко. И тогава го допущай това. Даже ако имаш една противоположна опитност, веднага тури си мисълта. Това значи да имаш вяра в Бога, да имаш вяра, когато имаш и най-големите противоречия. Неразположението, което имаш, не е от тебе. То е отдолу, от земята. Ти спокойно понасяш ударите, противоречията. И ако ги понасяш, няма да се мине дълго време и всичкото ти състояние ще се смени, ще дойде една нова вълна и работата ще тръгне в ред.

Направете сега опита с огъня, с камъчетата и с водата. Дръжте поет три деня и след това 10 минути да държиш чашата в ръката си и да ти е приятно. За да се опиташ, постоянно трябва да правиш опити, както инженерите правят опити, както художниците. И в малките работи трябва да правим опити.

Отче наш


12 година на Общия Окултен клас
37 лекция, 31.V.1933г., сряда,
Изгрев, София
----------------------------------------
[1] думата е допълнена ръкописно

НАГОРЕ




placeholder